söndag 18 juni 2017

Ingen vila före midsommar

(Så här snygg är flockledaren Frami när han håller koll på besökare i hagen)


Nu tror jag faktiskt att Juppes mage har nått sin peak, nu blir det inte större än den är. Så var det i fjol i alla fall.

Grabbarna har ätit duktigt av gräset så nu finns det mer lagom mängder av det. Det krävs tydligen till och med lite gympa för att komma åt godbitarna.

Juppe och Patti rotade och joxade nära staketet och en samling stenar. Där fanns det flera långa strån kvar.

Mackan höll sig på lite lägre höjder, men trixade lika intresserat bland stenarna.

Tröttnar som sagt aldrig på att hänga med hästarna. Juppe stod på en smal remsa mellan stora stenblock, Jag orkade inte se hur han skulle lösa det själv utan backade ut honom.

Trams! sa Juppe och gick så varenda buske smiskade honom lite gott under magen.

Förstå vilket sommarparadis detta är. Jag tror det är nyttigt för hästar att få upptäcka sådana här saker, som att man kan klia magen med hjälp av sly. Nu är ju Juppe uppväxt under optimala förhållanden i stor hage, men jag unnar verkligen alla hästar att få vara med om det.

Juppe tyckte det var lite tråkigt att jag skulle gå. Han pekade med hela mulen mot nya ridvägen och alla härliga tölt- och galoppsträckor.

Men nope. Jag har bestämt mig.

Det ska bli varannan dag uppsuttet. Inte mer.

Juppe vill en hel massa, men det märks också att hans kondis inte är på topp. Vi ska inte ställa till med något nu när vi har det så bra. Att rida varannan dag är fantastiskt, så det så.


Jag har också bestämt mig för att Juppe inte ska lämnas ifred en enda dag före midsommar.

Hu, han lyckas på något sätt dölja fettet rätt bra så här från sidan (listigt nog smusslar han undan fettdepåer i små paket längs sidorna).

Och näej, jag har inga planer på att banta Juppe, jag unnar honom att vara sommafet, blank och lycklig. Han har inte antydan till fettnacke heller och mår bra.

Men vara helt ifred får han inte nu när gräset är som mest energirikt.

De fismoln han lämnar efter sig på våra turer säger att jag har rätt. :-)

En Juppe fiser aldrig sa Juppe och glömde allt om att han bara äter när jag säger varsågod. Han nappade åt sig frörika grästoppar hela vägen hem.

Ibland orkar jag inte se allt. Det borde jag säkert.

När vi kom tillbaks till sommarhagen skrämde vi slag på hela gänget, de drog i väg i galopp så det mullrade om det. Alla utom Patti och Baldur försvann som streck. Lustigt att de struntade i kompisarna.

Frami blev generad och stannade en bit bort och kliade en kompis, ungefär som om han tänkt på den där manövern hela kvällen.

He, he, he, sa Juppe. Ehehhheeeehehe. Vi syns i morrn va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar