tisdag 18 mars 2014

Jag blir livrädd för tävlingsreglerna

Och nej, det är inte reglerna det är fel på. Det är snarare mig.

I förra veckan lyssnade jag till när Lena Lennartsson gick igenom den nya domarhandledningen, det gjorde hon på en mycket trivsamt arrangerad kväll hos tolt.nu.

Jag som inte ens har tävlat en enda gång åkte för att lyssna. Reglerna verkar hästvänliga och bra, jag tycker om att stor hänsyn ska tas till om hästen är avslappnad och trivs.

Och det är väl ungefär där jag blir livrädd också. Hjälp. Jag och Juppe - två stela pinnar på tävling. Vad ska det då stå i domarkommentarerna, och vilka kommentarer ska vi få?

Lena Lennartsson som är internationell Feifdomare berättade pedagogiskt och faktiskt underhållande om reglerna.

Kolla här:


Varje gångart presenteras med hur den bör se ut och ridas. Intressant i sig. Sedan kommer ett legobygge av bitar som domarna har att ta hänsyn till.



Nu syns det inte så bra på bilden eftersom jag dumt nog gjorde en skärmdump av rubbet på mitt skrivobrd. Men, men. Poängen är om man misslyckas till exempel med översta komponenten, riding skills - så påverkar det bedömningen av allt annat som kommer nedanför. Det gäller för alla bitar.

Har man en grov och krattig ridning så kan man inte få högsta poäng för en aldrig så vacker tölt.

Bra tycker jag. Och det tycker jag trots att jag rider som en kratta. Herregud. Undrar verkligen vad jag skulle få för poäng. Det är nästan så jag tar tillbaks årets mål om att våga tävla en gång.

I Feifs regler ser man också exakt var fattningar av gångarter ska göras för att ge hög poäng:



Jätteintressant läsning tycker jag. Ge dig ut själv och spana här.

Annars då?

Jo, helgen var helt Juppebefriad. Igår longerade jag honom en halvtimme, det gick SUPERBRA. Han travade som en gasell över cavallettibommar.

Idag red jag en halvtimme på banan, dunderförkyld och yr och ämlig. Juppe var som en dröm. Han har tydligen funderat en hel del på det där med back.

Ivrig och glad lade han i backen och körde i våldsamt tempo över hela banan. När han fick godis och applåder blev han ännu mer i gasen. He, he. Sötmule.

Vi fick till öppna som var helt okej, och så försökte vi tölta i en åtta. Juppe vill gärna lägga av med att tölta efter ett tag. Så har vi haft det en period. Hm. Vad göra?

Och - vilken skillnad det märks på snuppis nu när han bara har fått vara häst i två dagar. Han är på gott humör och vill jobba. En riktig solskensfis. Jag med.

10 kommentarer:

  1. Vila är fina grejer det! Klart du ska ut och tävla... kompisen har som mål att jag ska ut på en Pay&Jump med hennes ridtravare i höst. Vi ska alltså ge oss i kast med att hoppa in honom nu i sommar... men först blir det till att åka iväg och löshoppa lite så att han fattar vad som gäller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju allt! Det är värre med mig serru. Men, men, får försöka ta det med gott humör.

      Radera
  2. I början av maj är det tänkt att jag och Duna ska vara med i en tränings tävling. Jag vill samtidigt som jag är jätte nervös, REDAN. Vad är det värsta som kan hända liksom? Varför stressa upp sig över en sån rolig sak? Nej men jag sitter i mars, på Island, utan häst och är nervös över en tränings tävling i början av maj som kanske blir av ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahahahahaa, så skönt på något sätt ändå att jag inte är ensam om att vara knäpp. :-)

      Radera
  3. Jag tänkte på dig här om dagen gällande lakrits godiset. Lakrits är doping, vet inte hur islandshäst tävling är men onödigt att åka fast i en doping kontroll sen vet jag inte om.det lakrisgodiset ger utslag heller, ville bara säga de :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lakrits är knark, det vet jag av personliga erfarenheter. Så intressant! Måste genast googla loss på det där. Juppe är fullkomligt tossig i sitt lakritsgodis. Han är beredd att göra precis vad som helst bara han får en lakritsgodis!

      Radera
  4. Det ska bli kul med dom ny reglerna.
    Du ska inte bli förskräckt av dom och glöm inte ditt mål till EIR´s KM.
    Rida in på banan, få alla 4 gångarter och ha kul. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. AAAAaaaaaAAAAAaaaaa. Är det mitt mål? OK! AAAAaaaaAAAAaaaaAAAA. Fyra gångarter? Det är faktiskt jättemånga gångarter! Och ha kul? Ok! AAAAaaaaAAAAaaaaaaAAAAaaa. Nåja, du hinner träffa mig (och Juppe) några gånger före dess.

      Radera
    2. Men du rider ju alla 4 varje dag ;)

      Radera
    3. Sant! Ska sluta gnälla nu. Men ibland blandar vi också gångarter rätt friskt. Juppe kanske kan bli världens första sambatöltare?

      Radera