måndag 12 mars 2018

Juppe testar: Huf flex - tillfälliga snösulor funkar perfekt!


Uj. Steg ett, att mäta avståndet innuti Juppes skor där fram var inte så jädra lätt.


Men, men, kan jag mäta och fota så är det ju inte omöjligt. Hur jag än mätte på bredaste stället innuti skon, enligt anvisningarna för huf flex så blev det . . .


typ max 7,5 centimeter. Alltså storlek XS.

Och Juppe är ändå en ganska stor isis. Mindre hov än så funkar inte på flex huf. Så här står det på Hööks storleksanvisning:

Mått och tillpassning

Mät på rätt sätt, se bilden.
StorlekXSSML
Vidd (cm)7,5-8,38,3-9,59,5-10,510-11,5

Jo, jag var skeptisk. Det ser ju ut som en bit trädgårdsslang av slankare modell och en liten böjd järnbit.
Men det funkar! Jag tyckte det var så misstänkt sladdrigt mot tån så jag trodde den skulle lossna, men icke.


Så här såg det ut när jag klämt Huf flex sulan på plats. Juppes hovis sa att han grejade det utan tång. Det hade jag aldrig gjort, jag köpte snällt en svindyr tång och tänkte att den håller ju en livstid.

Hu.
Å andra sidan kostar faktiskt snösulor som sitter under skon också en peng, och de håller max två omgångar.
Jag får säga att jag är lite mindre frälst. Jag vågade mig inte ut på skogstur första omgången, jag och Juppe höll oss på ovalen (inte så stort område att söka av efter lossnad flex huf tänkte jag).
Modigare och modigare blev vi. Inte antydan till snöstyltor där fram, men där bak blev det knöligt lite då och då. Vi gav oss in på mitten av ovalen där det växer gräs sommartid och som nu är täckt av tung blötsnö i ett tjockt lager.
Snösulorna satt! Och då körde vi ändå allt från skritt till galopp. Wohoooo!
Ska köpa ett par till bakskorna nu också. Det ger ändå lite frihet. Jag har inte samma inställning som vilda Matilda - hon tänker, kör man inte så mycket i skritt så finns där inte så mycket av snöstyltor.
Men smakar det så kostar det. 289 pix.
Farfar Bäjeby som alltid är så trevlig kom in i stallet för att hälsa. Jag visade entusiastiskt upp nyinköpet.
- Vad kostade det då? sa han. 40 spänn?
Och ja, det är väl vad en bit slang och stål borde kosta. Phu. Hoppas det sitter lika bra på en skogstur där pålle kan kliva på både rötter och annat.
Det upptäcker vi.



Du är rolig du! sa Juppe.




Snudd på söt. Sluta jobba kväll bara, så du orkar släpa dig hit så ska väl jag orka släpa runt på dig i en timme.






En ovanligt vacker dag i stallet, dimman rullade in över nejderna och mjukade upp alla konturer.
Och jag blev lite kompis med Fengur, en kille som jag har kommit lite på kant med tidigare eftersom han varit lite på och lite för mycket.
I dag när jag skulle släppa ut Juppe stod han precis vid grinden. När vi dök upp gick han snällt utan gnat en sväng bort från grinden och väntade artigt på att Juppe skulle få gå in.
När allt var klart intog han sin position igen.
Klart grabben fick beröm! Jag blev så jädra glad!
Å så bra och fint! Det är precis så det ska vara tycker jag. Stackars Fengur stirrade storögt på mig och tänkte, är surtanten glad nu?
Han flyttade fint på sig när jag kom ensam och skulle ut också. Och fick ännu mer beröm. Han såg nöjd ut, men på avstånd - precis som jag vill ha det. Härligt! Nu känns det som jag är på bra kant med alla killar i valackhagen. Det är trevligt att vara på besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar