onsdag 12 juli 2017

Tinna brunstar - så här fint kan fölet bli

Den rutinerade mamman Tinna tänkte minsann inte lägga om några tider för brunst för en hingst skull. Bah.

Men nu brunstar hon! Kanske blev hon betäckt redan i går kväll av Mökkvi från Åleby, nyss hemkommen från Islandshäst SM.

Hjälp så spännande. Får fölsjuka. Frossbrytningar. Kan inte vänta. Måste vänta så klart.

Nu får vi bara hoppas att Tinna inte började brunsta under tiden kavaljeren tävlades, så att det är alldeles i slutet av brunsten. Men det visar sig. Och är det så får vi göra ett nytt besök hos Romeo.

Under en paus i kursen som jag och Juppe var på följde jag med stoägaren Karin för att hälsa på hennes höggravida och vackra sto och ett ungt sto som snart ska få ett syskon.

Den här lilla tjejen var jag också enormt nyfiken på, hon är efter Mökkvi från Åleby. Möt Mettun, Emblas föl:

 Embla har vaktat sitt föl mot hela världen. Undra på det, så fin som Mettun är. Nu börjar tjejen få göra små utflykter.

Vissa föl kan se så skinn-och-ben-aktiga ut. Mettun tycker jag ser ut som ett muskelpaket från start. Jag tror hon är sisådär tre veckor nu.

Kolla in de här bogarna.



Jag smäller av. Mettun betyder nöjd, belåten.




Det är långt ned till det goda gräset när man har en mil långa ben.

En mil långa starka och rejäla ben. Hoppas mitt föl får sådana spiror.

Kanske möjligtvis hade jag hoppats att få komma lite närmare fölet. Ha, sa Embla. DÄR har du utgången.

Okej, okej, sa jag. Ville bara gratulera den ömma modern till ett fantastiskt föl.

Kan du göra där bortifrån sa Embla då.


Även om Embla passat sitt föl noga så börjar några av unghästarna få vara barnvakter nu. Underbart att få växa upp i en flock och uppfostras av många.

Lära sig hästarnas vett och etikett.

Undrar hur barnvakterna utses? Om det är Embla som tillåter vissa eller om det helt enkelt är vissa unghästar som är extra fölkära och räcker upp hoven?

Oj, oj, oj, oj, oj.

Nu är det bara att vänta på rapport att Tinna är färdigbetäckt och ska hämtas. Sedan ska veterinären komma efter ett visst antal dagar och göra ultraljud. Hå.

Och har det inte tagit sig får Tinna göra ännu en utflykt till Björsbo. Nu tror jag hon längtar hem till sitt drottningdöme. Det är ju hon som är boss i avelsflocken, tror flocken längtar efter hennes ledarskap också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar