lördag 22 juli 2017

Bildbomb på en fantastisk Juppe

14 maj 2017:

Straightnesslektion i dag för bästa Karin. Tamejtusan om inte hon också tyckte att vi var så där bra och vackra och biffiga som vi kände oss. Sluta – tjohooo. Lång och låg som jag trodde att vi glömt – nemas problemas (blir bara problem när vi är nervösa båda två).
Vi ska öva på trav, där jag kan räkna takten och Juppe hålla takten. Vi ska öva på att gå från skritt till trav och skritt och trav.
Gå över till längre sekvenser sa Karin. Mängdträning.
Så det ska vi.
Wohooooo.
Visst är jag bra, sa Juppe nöjt.
Jättebra, sa jag. Nu travar vi ned till grabbarna!
Vad i! sa Frami med hangarounds.
Ska vi äta upp dom?
Näej. Pep killen till höger. Jag törs inte.
Så vi slapp bli mellis jag och Juppe.
Det är lite Åsa-Nisse över de där grabbarna, sa Juppe självmedvetet.
Tsss, sa två snövita änglar till hästar som finbetade graciöst bredvid varandra.
Tsss, sa två svarta som bara skulle ”klia” varandra vänligt.
Vad ska vi gör då? sa svarta rumpan närmast kameran och lät väldigt lik en av gamarna i djungelboken.
Ahhh. Kallar du det pälsglans sa du, sa Juppe och fnittrade.
Glääääääns över sjö och straaaaaand. Äh, nä, den är jag trött på.
Vi tar den här, vrålade Juppe. Jösses sa jag. På tyska dessutom? Var får du allt från? (Följ gärna länken till youtube och sätt på ljudet för absolut rätt juppeupplevelse).
”Papa wie ein Pfeil
sprang hinauf auf die Seil,
eh la hopp, eh la hopp, eh la hopp.
Er spreizte die Beine
ganz breit auseinand’,
sprang hoch in die Luft
und stand auf die Hand.
Eh la hopp, eh la hopp, eh la hopp.”
Det som är lite bra med dig är att du sjunger när vi rider i skogen, sa Juppe.
”Er lachte: “Haha, haha”
und machte: ”Hoho hoho”,
ganz sachte: “Haha haha”
und rief: “Eh la hopp, eh la hopp
eh la hopp, eh la hopp
eh la hopp, eh la hopp
eh la hopp, eh la hopp.”
Cheeesus, sa jag.
Jag kan ju inte tyska. Jag skulle knappast bräka fram en gammal tysk schlager.
”Oh, mein Papa war eine wunderbare Clown.
Oh, mein Papa war eine große Kinstler.
Hoch auf die Seil, wie war er herrlich anzuschau’n!
Oh, mein Papa war eine schöne Mann.”
Nä, nu blir jag snart orolig, sa jag.
Vi kanske tränar för hårt trots allt. Det kanske sätter sig på hjärnan på vissa hästar? De tappar sitt hästspråk och går över till tyska?
Jag ville bara visa att jag har många strängar på min lyra, sa Juppe.
Och du. Den där sjukgymnast-Cajsa. Du kan väl tala ett allvarsord med henne nästa gång.
Hon sa att jag var korkad.
Jag vet, sa jag. Jag hörde det. Men jag tror att hon bara ville skoja lite, för att jag var så nervös och sådär.
Vi får hoppas det, sa Juppe. För en Juppe är inte korkad för att han inte äter upp en Cajsas högra hand för att komma åt en godis. Tanten ville att jag skulle stretcha, så då gjorde jag det.
En Juppe är vänlig och klok och låter bli att äta upp fingar och sånt.
Har inte påstått annat, sa jag.
Äh, jag vet, sa Juppe.
Vad ska vi gör?
Ja, vad ska vi gör?
Hm. Låg mig gissa. Hästen som rullade sig för dig i favoritgropen måste ha varit vit, sa jag till Juppe som helst plötsligt såg ut som en skimmel.
Wow! skrek Frami. Häng med!
Vadå, vadå, vadå? undrade jag.
Kolla! Brudarna springer!
Heja! sa Juppe. Må bäste man, äh, märr vinna.
Inte ska du behöva stå där och vifta hjälplöst med kameran, sa Juppe. Blir det bra såhär? Lite från sidan? Syns bröstmusklerna?
Jag kan också sa Frami. Kolla, här har vi en popplanschgullig Frami.
Och här, ÄNNU gulligare.
Och nu, manligt macho.
Nu. Ensam, bekymrad cowboy.
Nu då, nu då. Muskulös hals och bestämd haka.
Jättefint Frami. Men en grej kan man inte anklaga hästar för – jag har inte sett en häst med en fyrkantig och rejäl haka. Men pampig hals har du absolut.
Äh. Nu då? Sa Frami.
Mjaeh, sa jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar