lördag 22 juli 2017

I morgon blir det spännande!

2 maj 2017:

Min fanclub.
Det blev lite markarbete för Juppe och mig i dag. Vi har blivit riktigt bra kompisar med snören och skit.
Jag var hemma från jobbet i dag, vaknade mitt i natten med ont i bihålorna och kunde stört omöjligt somna om.
Det blev i alla fall en ljuvlig sen eftermiddag i stallet. Sommarvärme och en hel skrälldus med människor som stod på stallbacken och njöt.
Juppe, Juppe, i morrn blir det spännande!
Cajsa som är massör-någonting-en-av-två-i-Sverige-med-den-utbildningen som du träffade på Hästkliniken Mälaren kommer och ska kika på dig.
Ska du börja ta inträde?
Jag förstår ju att alla vill titta på mig, men det vore bra om du såg till att det blev mer godisar åt mig. Ta inträde.
Nja, sa jag. Det blir nog liksom jag som får punga ut med en slant istället. Hon ska kika på din bog, du vet gropen man ser till exempel på bilden här ovanför. Titta på hur du känns i muskler och sådär.
Grop i bogen? Nej, det låter inte bekant. Det har jag aldrig haft. Jag tror du ska åka hem och lägga dig och vila lite.
Men det ska bli trevligt att träffa Cajsa! Hon drog mig så härligt i överläppen sist vi sågs.
Och vilken överläpp sedan. Jag förstår att hon gillar den, det gör jag också, sa Juppe.
Du kanske borde lägga till ett namn till Juppe, sa jag. Bonaparte kanske?
Hm. Ingen dum klang, ingen dum klang alls. Men hur vet man vilken gård jag kommer från då? Det går inte för sig.
Gött att du har självförtroende, sa jag till Juppe. Ett bra självförtroende är aldrig missklädsamt, skryt däremot får man hoppa över.
Ska bli spännande i morgon, som sagt. Jag tycker du känns så himla stark och fin. Även om du är stelare i ena sidan och det känns som att du är lite spänd i halsmusklerna. Blir finemang att någon kikar på dig så får vi höra vad en expert säger.
Du är rolig du, sa Juppe.
Expert. Vad sägs om att solen skiner, mina kliiga hårstrån trillar av och det fläktar lagom. Där fick du något från en expert.
Annica sa att hon svor över dig i dag, sa jag till Juppe för att ta ned honom på jorden. Hon satt i traktorn och skulle köra ut mat till er. Alla stod upp – utom du. Du låg som en flundra på backen.
Rör i alla fall på ett öra, tänkte Annica. Men det gjorde du inte. Förrän hon slog av traktorn.
Naturligtvis, sa Juppe mästrande. Hästar är konstruerade för att spara energi. Herregud. Inte kan vi hispa upp oss för en liten traktor som vi vet kommer varje dag. Jag väntar tills Annica slår upp dörren till traktorn. Det är då käket levereras. Då räcker de sista kalorierna fram tills höhögen.
Japp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar