lördag 13 februari 2016

Idolbilder på Vinka och Mackan

Juppe och jag fick en solskenspromenad i dag i sällskap med Vinka o Co. Vinka har precis kommit tillbaks från inridningsomgång två. En cool ung dam.





Tror de här två kommer att få riktigt kul ihop. Och kul är det också att Vinka faktiskt är väldigt lik Mackan utseendemässigt.



 - Du. Ska vi inte ta och ompröva det där godisbeslutet.
- Bestämma oss för att det är helt okej helt enkelt!


Nähä?





Mackan och jag höll igång i 55 minuter i dag.
Jag gjorde en rejäl check från backen, lät Mackan springa i en liten volt runt mig - så långt tyglarna räckte. Det gillade han inte. Jag fick peta på rejält med spöt för att få sprutt på hans bakben.

Inne på ovalen blev det skänkelvikningar från backen. Det gillade han inte heller. Såg till att hans bakben korsade över ordentligt annars blev det pet med spöet. Guru Toni skulle ha varit stolt över mig om han såg mig.

Mackan nafsade efter den hand som höll tygeln nära bettet. Han blir sur och vill bestämma, så det här är riktigt nyttigt.

Det blev balett åt båda hållen.

Det var mysigt att få umgås på egen hand med Mackan. Det var första gången vi var på ovalen ensamma. Jobbade mycket med tempoväxlingar och att flytta för skänkel och vikt.

När han fått upp ångan ordenligt i tölten så övergick vi till galoppfattningar. Vi gjorde dom precis i svängen ut mot rakan och det gick hyfsat. Fattningarna tar han, men galoppen tar liksom slut väldigt fort.

En raksträcka mot stallet drev jag på som sjutton och tjoade lyckligt när han behöll galoppen. Det tyckte han var kul! Vi fick till ett halvt varv galopp. :-)

Mackan var rejält flåsig och fick jogga av sig i trav ett par varv och sedan promenerade jag honom ett par varv också.

Vi hade kul!

När jag promenerar kör jag Juppe-style halter. Mackan ska vara alert och stanna när jag stannar, annars backar jag honom på det mest jobbiga vis. Mackan blev sur igen, men det skiter min inre tyska disciplintant i.

Och vem kom och mötte upp en andra gång när Mackan hoppade ut i hagen igen. :-)
























 ?


Mackan stirrar missunsamt på godisarna som Juppe får.

Jag kan inte låta bli att stirra som besatt på Juppe när han går i hagen. Syns någon hälta? Och det gör det ju aldrig.
Han är bara skitsnygg. Och snäll. Och vet om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar