torsdag 21 november 2013

Vettig träning? Nja, sparkat boll bara


Räknas det här till markarbete?

Vi tycker det. Jag vill göra Juppe till en säker och cool häst som klarar det mesta med gott humör, så jag brukar hugga tag i det som dyker upp i vardagen och presentera det för min fina häst.

Idag blev det en boll.

Först klarade vi av jättefina vad-det-heter när Juppe kliver över både sina egna bakben och framben, alltså trampar över. Det gjorde han mycket galant åt båda hållen. Och så lite löslongering där han demonstrerade att han muppar sig lite mot mig, vill testa lite om jag verkligen bestämmer.

Några hopp över två cavallettibommar ställda ovanpå varandra och så - fotboll.

Det fick räcka för idag. Juppe tittade fascinerad på när jag kickade iväg bollen lite löst, sedan traskade han efter den med sänkt huvud. Vi gjorde det något varv på volten.

Jag plockade upp bollen och höll fram den mot hans nos, lukta, lukta. Sparka lite och så en mycket lös passning mot Juppe. Bollen nuddade nästan hans ben. Han stirrade på det där runda och tog ett försiktigt kliv bakåt. Vem vet, han kanske blir en ny Zlatan med lite träning?

Dagen började med lite terapi (av mig) först. Möt min terapeut:




Korta varianten: jag råkade ut för en våldsam situation på jobbet den 7 november. Nu är jag sjukskriven ett par veckor för att ta igen mig.

Juppe säger - ta den rosa borsten med piggar och borsta mig bakom örat, där på lilla muskelpaketet och sedan längs mankammen. Då behöver du inte tänka på något annat.

Så det gjorde jag. Och min terapeut ser kanske lite löjlig ut när han står och sträääääcker ut halsen så långt han kan framåt. Men vad gör det. Lite borst- och pysselterapi hjälper.

2 kommentarer:

  1. Hästar är bästa terapin, gick in i väggen för flera år sen, min terapeut frågade om jag kände mej pigg o glad någon gång, japp när jag var i stallet ( ridskola på den tiden) nu har jag tre ( snart fyra) hästar och aldrig mått bättre :-)
    Kram Lotta i E-tuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - man ska göra det man blir glad av! Jag blir alltid på gott humör av Juppe, det är kul att umgås med honom. Och wow, snart fyra hästar. Lyckliga du! Kram!

      Radera