lördag 23 november 2013

Broddar på den nerviga hästen




Idag var det dags. Broddar på. Det blev en liten procedur att få ur smutsen ur broddhålen och köra ner ett verktyg som kör rent skruvspåren i broddhålet. I det läget får inte pålle få för sig att sätta ner hoven.

Det var ett broddhål som trilskades grande, men jag fick hjälp av stallägaren. Hon sa något i stil med: "det var det här jag menade, det spelar ingen roll om brodden får sitta i några veckor extra". Ehehehe, fast snäll är hon och hjälp fick jag.

Och snäll är Juppepupp när han tålmodigt väntar in att få släppa ned foten. Inga konster där inte.

Idag fick vi två ridkompisar, både Oskan och Fluga. Kul. Juppe var prillig från start, vet inte vad det kan bero på. Blir pållarna piggare när det är kallt ute? Fast han verkade mer nervig än pigg.

Körde in nosen två millimeter från Oskans svansrot tills hon sa ifrån och Juppe fick titta närmare på hennes bakben.

I skogen blev han så upptrissad att jag tänkte att jag inte kommer att få stopp på honom om han drar iväg nu, så jag körde lite trädstamsrally. De andra hästarna kom en bit i förväg.

Till slut gick det bra att prata någotsånär med Juppe. Och vi kom ifatt.

Sista biten lugnade han ned sig så han kunde gå på lång tygel.

Blev Juppe extra upptrissad av att inte få gå med de andra hästarna? Ja, vem vet. Hönan eller ägget? Det kändes i alla fall som jag borde göra något med honom, det blev att runda trädstammar.

Jag har nog aldrig varit så slut, svettig och andfådd som efter den här turen. Men det kändes inte läskigt trots allt. Allt jag tänker när Juppe blir sådär är att han inte ska få fnatt och skada sig.

Min belöning?




Mumsfillibabbamockning idag. Men en ljuvlig timme i skogen blev det trots allt, där varje grässtrå var blingat med frost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar