torsdag 18 oktober 2018

Equiterapeutead inför tävlingen på lördag


Våra genrep inför tävlingen går sådär.

Jag vet hur fin Juppe kan vara. Men - jag känner också mig själv. Jag känner hur hela min kropp knyter ihop sig och spjärnar emot när jag blir nervös / börjar tänka för mycket.

Jag är både nervös och tänker för mycket.
Höll på att dö i går kväll när vi gjorde en V5 på lektionen, för att alla skulle få känna på hur det känns + peppa mig och Karin som ska tävla på lördag.

Kan inte låta bli att tänka att det är något i Juppe som gör ont, när tölten blir styltig (trots att jag känner hur hela mitt jävla bäcken /rygg / nacke är som en felprogrammerad robot som motarbetar Juppes rörelser).

I dag var equiterapeuten Lena Rosqvist i stallet för att gå igenom stallägarens hästar.

Jag frågade om jag fick en tid - och det fick jag. Eller rättare sagt Juppe.


Näej. Det fanns inga låsningar i min älskade Juppe.

Hurra!

Jodå. Det fanns ställen som var lite ömma eller där han reagerade lite och som borde ha lite uppmärksamhet. Men inga stora problem.

När Lena sa att Juppe inte har någon biceps på sin skadade sida, att det var tomt där höll jag på att svimma.

Jag vet inte hur jag tänkt. Kanske att den har fäst på något annat ställe eller funkar ändå, jag vet inte.

Den finns inte. Det är tomt.

Ändå är Juppe märkligt liksidig. Han är inte mjuk och bullig över bogarna, de är markerade. Men han har muskler. Och de är jämt fördelade.

Manken är liksidig. Ryggen dito. Bakbenen okej. Lite öm i ena kotan bak, men det kan bero på att han trampat tokigt. Ska köra liniment på den efter tävlingen och hålla koll.

Nu kan jag faktiskt släppa det där med Juppes kropp. Basta.

Han är lika stark och vacker som han påstår. Nu kör vi järnet på lördag.


Skärp dig, sa Juppe.

Du skuggar min imponerande mule med din mobilhand.


Men herregud, sa Juppe.

Hi, hi, sa jag och åkte hem.

4 kommentarer:

  1. Va skönt det där med besiktning, koll, att allt är i princip ok. Inga stora problem, bara småsaker. Själv skulle man behöva en ordentlig genomgång av en hästkunnig massör. Har länge funderat på att boka en tid till en sån, med sitsgenomgång och allt möjligt. Just det där du skrev om att motarbeta hästen med sin kropp. Det vill man ju inte! Stackars hästarna som ska försöka förklara för en vad man gör fel! "Min" talar rätt högljutt och ändå har jag svårt att förstå, även om jag fattat en del... Måste lära mig mer :)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juppe är jätterolig även när det gäller min kropp så att säga. När jag gör rätt så får jag ett kvitto - han frustar. Instruktören Annica brukar ha roligt åt det.
      Jag vill också göra en sitsanalys, men inte nu när jag känner att kroppen inte är med mig. Jag knogar på med yoga så länge och försöker komma ihåg att stretcha. Skulle bara bli irriterad om jag gjorde en analys som visade det jag känner själv.

      Radera
  2. Så skönt att veta att allt är Bra, då kanske det hjälper dig att slappna av lite med ���� vad är en v5?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska försöka banka in det här i mitt huvud nu. Jo, islandshästtävlingar är ju tävlingar i gångarter. En V5 är en lättare typ av tävling där tölt, trav, skritt och galopp visas upp på en ovalbana med upp till fem ekipage samtidigt. V:et tror jag kommer från tyska vier (fyra), som i fyra gångarter. Tre domare ska bedöma hur avspända, mjuka och fina hästarna är + den som sitter på då.

      Radera