fredag 15 september 2017

Nypon - hästens bästa godis



Som den exemplariska matte jag kan vara när jag lägger manken till så kom jag ihåg att plocka nypon i trädgården i går. I dag däremot glömde jag.

I går blev jag och Juppe megaosams på ridbanan. Först red jag lite barbacka, sedan löslongerade jag.

Det är något med galoppen som gör att Juppe blir svinsur. Han tycker inte att jag ska stå där och be om galopp. Vad som händer? Ingen aning.

Juppe bjöd på galopp, vansinnesruscher varvat med faktiskt helt mjuka och harmoniska galopprundor på stor volt (då vrålade jag braaaaaa och så fick han en godis) varvat med bakutslängar.

Eftersom jag är en exemplarisk anställd också när jag lägger manken till så har jag förstås passat på att vara förkyld under dagar märkta med studier. Så i mitten av ridbanan stod två ömmande bihålor och glodde på en röd häst som for fram.

Rädd? Näej, aldrig för Juppe. Hur vildögd han än är så går det att prata med honom.

Vänster varv gick bättre, höger sämre.

Klart vi ska öva mer på det här, men vi måste nog ta hjälp av straightness-Karin. Jag vill ju att Juppe ska galoppera i balans och stärka upp sig. Tror galopp är jättebra för en juppekropp.

Juppe fäller hår för fullt, det kliar och sticks säkert. Men ändå.

I dag var det full harmoni på ridbanan. Jag tog allt i lugnare takt också. Vi trivdes båda två.


Å! Hon ska fota oss!


 Chefen Frami hade klistund med Axjon (?) i går.


 Känner igen känslan.
Plötsligt kliar hela kroppen när man börjar krafsa på ett ställe.
En förstår också att det inte är några problem för en vig isis att "kyssa stigbygeln".



Mer nypon? undrade Juppe.
Självklart, sa jag.
Nu har jag ställt fram burken i hallen så jag snubblar över den, så jag kommer ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar