lördag 7 december 2019

Lucka 7: Juppes bästa boktips (tack Mari!)

Jag ÄLSKAR läsarna av min och Juppes blogg.


När jag skickar ut ett mayday mayday om att jag möjligtvis har tagit mig vatten över huvudet när jag och Juppe startade vår adventskalender - så haglar bra och vettiga förslag på ämnen in.

Den sjunde december hyllar vi Mari Forsberg, en fin och peppig kompis som varit medryttare på Patti på Bäjeby gård. Kul att hänga med och som även går att gratulera på det sättet att hon lyckats smitta lite hästbacill till hennes barn.

Hon (vet att jag här bokmal) vill ha mina och Juppes bästa boktips!

Coming up!



När jag precis köpt Juppe läste jag en fantastiskt bok om islandshästar. Då var jag ny som hästägare och uppskattade verkligen den här bokens bredd (och djup).
Det är Islandshästar : skötsel - hälsa - gångarter som jag läste då.
Min dröm är att skriva en egen variant av den här för er, ur min och Juppes perspektiv. Vänta bara. Den kommer.



Det här är en bok som jag blev djupt fascinerad av! En av våra mest välkända islandshästprofiler skrev en bok tillsammans med sin dåvarande fru.
Jag läste Magnus Skulason "Islandshästen : vägen till framgång med hästen som partner" när jag var ny som islandshästägare och insåg att jag kunde för lite. Nu ska jag läsa om den och ta till mig det som fastnar den här gången.

Tack Mari för den här påminnelsen! Så njutningsfullt och kul. Det blir en härlig läs-vinter.


Den absolut bästa boken alla kategorier som jag alltid återvänder till (även om det dröjer flera år ibland) är Atli Gudmundssons bok Atlis verktyg för islandsryttare. Där finns alltid, alltid tröst och inspiration att få.
Som här för mig. när Juppe var en ny bekantskap och jag inte visste vad jag skulle ta mig till.
Köp den om du kommer över den begagnat. Den är en fin källa till kunskap och praktiska övningar. Min favvo alla kategorier faktiskt. Inte tjock, inte komplicerad, väldigt konkret.

Ja. Böcker är min bästa grej. Jag njuter av att läsa, jag är en otrolig bokmal och har nog ätit mig igenom det mesta som givits ut om hästar (och annat).

Ett tips för dig som vill få en känsla för hur Hólarfolket utbildar hästar (ett så trevligt tänk) är DVD-serien Á hestbaki, on horseback  -med en skrälldus islandshästkändisar. Jag har haft äran att rida för en av dem, Toni, som nu är huvudlärare på Hòlar.

Har du en dvd-spelare - gå lös på À hestbaki, on horseback. Så konkreta och bra tips. De blir aldrig för gamla eller utdaterade. Njut!
Så här tyckte jag när jag red för Toni (som är medverkande i dvd-serien).

Här får du ett smakprov på filmerna:


Gurun i filmen är ingen annan är ridmästaren Eyjólfur Ísólfsson.

Vad har du för favoritböcker?
Tipsa!

Tycker du att det är kul med tävlingar? Koll in min och Juppes kulkalendertävlingar. Sista chansen att vinna kreativ och disktrasa i kväll.

Mer kul också att rota i här:




2 kommentarer:

  1. inte tema islandshäst, men jag gillar pether marknes bok hästens grundarbete :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Å, den har jag faktiskt missat. Den ska jag bums se till att läsa. Islandshäst eller inte är det ju så viktigt.

      Radera