söndag 8 december 2019

Lucka 8: Två bra hov-hacks - tack Johannes!



Ikväll fick Juppe fotvård och två nya skor och två återanvända. 
Min älskade kompis hade roat sig med att dra av ena framskon.

Det gjorde att han faktiskt fått sin första vila någonsin sedan jag köpte honom 2013.
Det blev nog en veckas semester faktiskt.

Bästa Johannes Sandsten dök upp på söndagskvällen.
Han driver Atlas hovslageri.

Inte bara fick Juppesnupp verkade fossingar och broddade skor, vi fick faktiskt också två tips till dagens lucka i min och Juppes adventskalender.


(Visst kan man ändå förstå att det kan göra lite ont i den här ländryggen?)

Bra råd behöver inte vara dyra!

1. Vintertid kan det vara ett elände att veta när det är dags för brodd.
-Stoppa in bomull i broddhålen. Eller bitar av ett gammalt liggunderlag. Eller en öronpropp i skumgummi. När det kommer in grus och sten i hålen så blir spåren förstörda.
-Med spår som är fräscha så spar man sig mycket jobb.

2. Ett tips som är användbart året om, men kanske mest på sommaren när hagarna är som torrast.
(Ja, ja. Det säger bara poff så är det juli. Vänta bara)

-Köp en liter vanlig rapsolja i matbutiken. Vegetabilisk olja gör jobbet och när oljan inte är dyr så behöver man inte vara snål. Nu har jag ingen egen häst, men när jag hade så smörjde jag varje dag när det var som torrast.

Voilá.
Två bra tips från en skicklig och superambitiös hovis.

PS! Vem var Atlas då? En jätte och en av titanerna.
Titaner var i grekisk mytologi den första generationens gudomliga väsen som alla var barn av Uranos (himlen) och Gaia (jorden).
Inte kunde de hålla sig lugna, de avsatte sin far men blev i sin tur utmanade av yngre krafter. I fejden mot de nya gudarna på Olympen var Atlas en av ledarna och sedan titanerna förlorat kampen fick Atlas uppgiften att bära himmelen på sina axlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar