torsdag 19 december 2019

Lucka 19: Bettinas bästa grooming-hacks


Ja. Det är sant.
Juppe har en egen kattkam i stål.
Det är mitt första hästputsar-tips.

Jag är redan kärleksfullt mobbad i stallet på grund av mitt innerliga förhållande till hästborstar av olika modeller, rentvättade små handdukar och - kattkammen.


Kattkammen är perfekt när man vill få bort små envetna lerklumpar (jo, det vill man visst!).

På våren kan man njutningsfull köra den genom praktfulla hovskägg och få med en tuss hårstrån av ett marsvins storlek.
Det är ytterst, ytterst, ytterst tillfredsställande.


Jag använder kammen där det är lögn att få bort något med borste.
Eller när jag vill gå på djupet i Juppes päls och inspektera (jo, det vill man visst!).


Ja. Jag har tur.
Jag har en sällsynt tålmodig och lättpysslad häst.

Jag njuter. Juppe njuter.
Vi pratar om livet och det och så. Tjuvlyssnar på andra i stallet.
Har det gott helt enkelt.

Ovan i bild syns också mitt tips nummer två.
Jag törs inte dela med mig av mer än två tips för att inte spä på era fördomar om mig och Juppe allt för mycket.

Jag ser alltid till att ha ett gäng med rentvättade småhanddukar i stallet.
Gött att sitta på när man pillar med hovskägg. :-)

Min tvättmaskin kvider, men det har den inget för.

Det går åt några handdukar varje dag, jag torkar ut Juppes ögon. Torkar rent leriga hovskägg för att kunna kolla att allt är okej.
Torkar när Juppesnuppen är regnblöt förstås.

Perfekt att ha på tävling också, om man vill svepa över hästen om det kryper fram damm ur pälsen.

Inte för att det gör det ur Juppes päls, men andra kan ju ha det problemet ^^.


Så här ser det ut i min hall. Sommarridkläder respektive vinterridkläder i stora lådor.
Juppes handdukar i lilla lådan.

Bara att hugga med när man ska till stallet.

Jag vill gärna ha ditt bästa tips!
Det spelar ingen roll om det är fiffar-tips inför tävling eller någon specialare för vintertid.
Bring it on!










Lucka 9: Vinn hästig kalender!
(Vinnare Marianne Karlsson)



(Vinnare Evelyn Salmén-storgård)


(Vinnare Annica Tollebäck)

(Vinnare Martina Schäfer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar