tisdag 10 september 2013

Juppes baktrakter bättre

Idag var det dags för nya dojor igen. Det gick snabbt och geschvint. Jag attackerar alltid stackars hovis som också är duktig uppfödare och ryttare med hundra frågor.

Eftersom jag unnar mig att vara mitt uppe i en hästneuros så nördar jag på allvar. Har en rejäl trave med alla möjliga böcker om islandshästar, natural horsemanship och som har med hästens välmående att göra hemma på lån från bibblan.

Så:
Juppe har inte farligt med foderränder på hovarna, faktiskt ovanligt få.

Hans baktrakter börjar växa ut lite mer, det ser bra ut.

Det djupa hacket i en av bakhovarna som Juppe hade redan när jag köpte honom fick han antagligen efter ett slag precis mot hovranden. Då kan en spricka uppstå, som växer ut efterhand. Juppes är inte alls djup eller allvarlig (hovis har förstått att jag är den oroliga typen av hästmamma).

Det tar ungefär ett år för en hov att återskapas helt. Alltså att växa ut på nytt.

Det finns egentligen inga specifika "övningar" för att få hästen att lyfta bättre på hovarna. Det har med hela hästens energi och framåtanda att göra. Och som alltid - med att få med bakbensaktivitet. Ständigt, ständigt denna rumpa som ska hänga med.
Och hästens energi och framåtanda beror i stort på hur stark hästen är i kroppen och på konditionen. Men så klart också på hur han/hon är funtad mellan öronen.

Juppe är i ganska fin form. Inte alarmerande fet, mer så att han har en "kola" på magen. Det är jag nöjd med.

För att få en häst att forma om hoven krävs det typ tre, fyra månader av barfotaliv (med bra och varierat underlag så klart). Så att låta hästen vara utan skor blir ju svårt. Kan absolut inte avstå från Juppe så lång tid.

Ja, ungefär där tog väl antalet hovar att sko på Juppe slut. Så frågelådan stängdes för den här gången. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar