fredag 16 mars 2018

Juppe och sportväxeln

Ett inlägg delat av Bettina Bäck (@bbettina)

Det har varit all work and no play för min del känns det som. Och blogga ska en göra för att det är kul och inte för att det är ett tvång. Det har jag lovat mig.

Men till slut så kommer ju den där ljuvliga fredagen om en jobbar tisdag till fredag (wow, en hel ledig dag mellan en veckas kvällspass + helg = måndag).

Jag var för trött för att rida så jag tänkte utnyttja stallägarnas erbjudande om att använda en liten specialhage som står tom för att öva frihetsdressyr.

Tehe.

Juppe blev lite storögd och tyckte det var en jättebra idé att hålla sig som ett frimärke nära min kropp. Läbbig ny miljö det där. Trava? Går utmärkt på stället.

Jo, jag är glad över att jag har en häst som vill hänga med mig - men vi måste öva på det där med att jag måste få ha mitt space.

Och när Juppe väl fattade att det inte alls var oartigt att trava på en femöring, så wrrrooooooommmmm, la han i sportväxeln.

Där låg Mulle världens mesta häst i lä.

"En raket är en farkost som drivs av en raketmotor. För att minska luftmotståndet är raketer som används i atmosfären spolformade med spetsig nos, men i rymden behövs inte denna begränsning."

Hjärtat jublade när Juppe kom upp i överljudsfart och yttre partiklar föll av och förkolnade.

Tydligen hade han en rad beundrarinnor i stohagen. Inte märkte jag och Juppe det.

Jag höll koll på Juppes omloppsbana och tänkte att jag inte skulle hamna mitt i den så att säga. Han var så uppe i varv att jag inte var säker på att han skulle se mig (hjälm på nästa gång).

Njöt gjorde vi båda två. Jag som har trott att Juppe är hängig av pälsfällning. Bah.

Skärpning på mig.

Fick ju faktiskt ta en diskussion med Juppe på lektionen i onsdags också. Jag är väl mesig igen.

Jädrar vilken maffig häst jag har. Så fin. Så kraftfull. Det är ingen pälsfällande apatisk häst. Nope.

Så här såg han ut i onsdags på lektion när jag bestämde mig för att jag skulle ha skuggan av en suck att se om hans hals var ställd eller böjd. Djurplågeri såklart.






Dock mötte han sin överkvinna när det gäller skäggväxt i Eir. Hon mätte utan problem över 16 centimeter av prydnadsbehåring under hakan.

Nåja. Det gör ju inte Juppe mindre snygg.



Juppe - överljudsköttbullen. Eller Juppe - trestegsraket med tölt. Eller Juppe - Nasas skräck. Det är bara att välja.

2 kommentarer:

  1. Kanske vårkänslor överröstar pälsfällnings-seghet :). Om inte våren och värmen vill komma nu när vi vill ha den så får väl hästarna speeda upp lite ;). Men hjälm på är som du sa en klok idé... Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väntar själv på att drabbas av lite vårkänslor. Är ganska pälsfällningstrött.

      Radera