måndag 4 augusti 2014

Yttre spaning - snart är det dags


Nu?

Eller - NU!

Nä, vi får vänta tills grannen gasat på skördetröskan. Snart, snart, snart är det dags.

Ömfotade men fina Juppe var en maräng i kväll också. Det blev en himlans sen sväng, det var värmerekord i länet i dag. Phu. En sväng vid 21-tiden betydde alltså bara 23 grader.

Sällsam känsla att komma in i en skog som dallrar av hetta på kvällen, det brukar ju ändå vara lite svalka där. Nu kändes det som varje trädstam var en levande varm kropp.

Juppe är mycket mindre stretig, han bär sitt huvud själv även om han kör sin gamla juppegrej med att traska iväg i 180 för att slippa jobba och trampa ordentligt med bakbenen. Det är så skönt för kycklingaxlarna att slippa bära ett hästhuvud.

Blev det en galopp/töltsväng längs åkern? Har påven en rolig mössa?

Kände att jag var lite rädd att ömfotingen skulle snubbla, när jag kom på mig själv och slappnade av gick allt så mycket bättre. Har aldrig varit med om att Juppe frustat glatt i tölt förut. Det brukar komma i skritt på lång tygel. :-)


En liiiiiiiten sväng bara?
Bonden Alf märker absolut ingenting, det kan jag satsa min svans på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar