söndag 8 mars 2015

Koll av tansebissingar

Ett helt gäng med hästar stod i givakt i stallet på förmiddagen. Veterinären skulle göra tandkoll och raspa där det behövdes.

Juppes nerver var i kras efter två dagar av blåst. Allt var otäckt, stickade tröjor, påsar, katter. Men när det var hans tur att gå till tandis gick det fint.

Tänderna såg fina ut, han fick en liten rasp av kanten närmast tungan mest för säkerhets skull.

Det var intressant att hänga med när de andra hästarna fick tänderna kollade också. Som här, lilla Hulda hade jättefina tänder. Hennes betar var som små sockergryn, de hade inte växt alls ännu.






Lite vassa kanter slipades av. Sedan var det Pyrets tur.




Att ta bort små kakor av tandsten gick finemang. Men när raspen kom fram:




Phu.

Vi fick ha frågestund om tänder efter passet. Annica hade dukat upp fika och vi brassade på om allt från bettfrågor till skillnaden mellan vargtänder och betar.

Sedan gick jag och överraskade Juppe i hagen. Arbetstajm!

Oerhört onödigt, tyckte han. Det tog sin rundliga tid innan han var så nedvarvad att det gick att jobba. Blåst är verkligen inte vår grej. Blåst med lite tandrasp till förrätt.




 Krulledutt med nyfiffade tänder. Ah!


 Safir har faktiskt en liten mustasch. Jättesött. Eller, manligt, menar jag.


 Det är ingen fara med mig. Jag är tuffare än somliga tror.
Det här gör jag om när som helst.






 Ah, perfekt rumpa att klia sig mot.


 Juppe, du tänker inte somna där va?


 Nej, nej. Jag zzzzz öh, va?


Som sagt. Jag gör om det nu om du vill.


 Jajämän.


 Jag ska bara . . . 


Ja, jag ska bara . . . Öh, någonting. Sova kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar