söndag 22 mars 2015

Grrrrr, vi är lite tempofattiga

Jag är helt slut i rutan. Sönderblåst från ena örat till det andra. Men det gör inget, har en go känsla av att ha gått en bra kurs.

Okej. Vi gjorde inte lysande ifrån oss jag och Juppe, MEN vi har fått massor att jobba med och massor av inspiration.

Jättekul upplägg på kursen med en teorikväll på fredag, träning både på ridbana och oval på lördag och enskild ridning för Sandra Marin på söndag på ovalen. Alltså blodigt allvar med poängsättning och allt. :-)

Vad gäller? Ett halvt varv i skritt, trav, arbetstempo tölt, ökad tölt och galopp om man kör B-flokk. Tre varv på ovalen. Ni som kan räkna märker då att det är ett halvt varv som "saknas".

Jag älskar det där halva varvet. Det kan man nämligen använda till att visa valfri gångart igen för domaren, och då är det den bästa visningen som gäller. Skönt, för Juppe och jag började med att fucka upp visningen av trav.

Min program som det såg ut i huvudet innan det krockade med verkligheten. Trav mot stallet, skritt bortåt, galopp mot stallet, arbetstempo tölt bortåt och ökad tölt ett helt varv. Nope. Det blev ett halvt varv plus trav. Precis det där pratade vi om på teorikvällen och under lördagen. Det gäller att hålla huvet kallt och reparera det som behöver repareras.

Det är jag riktigt stolt över att jag ändå fick till och därmed fick poängen i alla gångarter.

Här kommer en rad grå trista ikoner som alla dock är spelbara. Under varje gångart står Sandra Marins poängsättning och kommentarer. I gaedingakeppni löper poängskalan från 5 till 10. 5 är alltså i princip noll.



No comments.



Skritt: 8,2. God takt. Fint övertramp. Avspänd.


Galopp: 7,7. Rätt ridet. Ok sträck. Mer tempo önskas.


Kort tölt: 7,2. Rätt tempo. Markbunden.


Ökad tölt: 7,0. Ok takt. Tempofattigt.


Trav: 7,2. Ok takt, ok sväv. Tempofattigt.


Form under ryttare: 7,0. Lång.


Spirit/vilja: 7,4, samarbetsvillig, avspänd, kunde ha mer "gnista".

Jag fick bonuskommentar om fin tygelhand också, lagom tygelkontakt och att jag händerna fick vila stilla en hand ovanför manken eller så. Inget flax.

Fick en annan bonuskommentar också, om jag korsar mitt eget spår som jag gjorde på väg till start som jag gjorde så blir det diskning. Oooooppppsssss. Det visste jag ju, ville inte köra runt ett helt varv till för att komma till rätt position, trodde jag skulle spara tid . . .


4 kommentarer: