lördag 21 mars 2015

Jag skall icke fisrida - videobevis

Tänk så det är. Det känns som om jag och Juppe dundrar fram, fartvinden fladdrar i åtminstone hans man, ögonen tåras, grus sprutar om hovarna, öronen brusar.

Och så ser man videon.

Där sitter en 47-årig tant och fisrider. Det är jag.

Dag två av bekantskapen med Sandra Marin och riddag ett på gaedingakeppnikurs med henne på Bäjeby gård. Otroligt sympatisk och rättfram kvinna, utbildad på Holar på Island. Hårt arbetande kvinna som ändå ser det bästa i ekipagen hon undervisar.

I morse var jag och Juppe inte mycket att titta på. Jag vet det. Juppe var svinsur när jag hämtade honom mitt i frukosten. Jag var bedövande trött trots att klockan ändå var åtta, normal jobbartid alltså.

Vi gjorde inget bra intryck. Juppe hade noll sprutt, jag gav upp en smula, Juppe stretade emot och var allmänt oggig. Min kropp kändes som ett mycket väl använt tuggummi.

Nåja, tänkte jag. Så här kan det faktiskt också vara. Det är nyttigt (Luther), vi kommer igen efter lunch. Då ska vi vara på ovalen.

Och vi var piggare! Mer taggade! Vi hade fart! Eller?
OCH - hata Youtube. För andra dagen i rad står filmerna bara och tuggar och det dyker aldrig upp några miniatyrer. Filmerna är spelbara trots att de är grå och trista.

Dagens lärdom: tyvärr har jag hört den förut. Juppe gör det jag ber om. Men se då till att be om det. Och sitt inte bara där. Rid!


Skritt. Vår starkaste gren tror jag. 8,5! vrålade Sandra efter att vi skrittat in första gången (då var det faktiskt bäst). Juppe har en fin skritt med stora steg och han slappnar av fint och söker sig nedåt med halsen.


Arbetstempo tölt. Nä, i dag var Juppe allmänt motsträvig. Det var inte kul. Först efter 150:e gången slappnade han av i nacken och blev trevlig.


Dagens AHA! Jag har aldrig peppat Juppe att öka så här i tölt. Höjda händer och mera sprutt, har helt enkelt trott att det varit o-okej. Att form är prio ett.


Galopp. Har du någonsin galopperat så här fort? undrade Sandra när jag och Juppe tryckte på rejält i första galoppsträckan. Vi ser nog för välkammade ut båda två för att se ut som två som har ett gemensamt intresse i flängridning och snabb galopp. Vi älskar faktiskt galopp båda två, även om ingen kanske kan tro det.


Trav. Yes, Juppe har en fin trav. I dag fick jag verkligen lära mig att släppa fram och låta honom ta för sig.


Återkommer till det där med att släppa fram och ta för sig. Vi fick jättebra och nyttiga övningar. En härlig första dag på en kanonkurs helt enkelt. Hoppas att Sandra blir ett stående inslag i Bäjebys kursutbud. Roligt, roligt.

Jag är så trött så jag tittar i kors, så jag bjuder helt enkelt på bilderna som snälla Judit-Karin tog med min kamera (hon filmade också - det är så jädra bra att bli filmad! Tusen tack Judit-Karin!)







































4 kommentarer:

  1. Haha...du skriver så roligt.
    Men vadå...galoppen gick ju visst fort!! Tycker jag iaf o jag är inte farträdd.
    Tycker det ser ut som en härlig träningsdag
    Ofeigur

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och visst har vi haft en härlig träningsdag. Ibland krockar det bara i huvet när man ser sina egna insatser på video. :-) Alltså det KÄNNS så maffigt, och så ... ja, eh. Men det här är var vi är nu. Och det är inte illa!

      Radera
  2. Kul med fina bilder och filmer!
    Så snygg ridjacka/kappa du har! Vilken timglasfigur den ger. Snyggt!

    Kram, Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen! Visst är den vansinnigt snygg! Uhip, ett svenskt märke framtaget speciellt för praktiska och snygga ridkläder.

      Radera