måndag 24 november 2014

Tog en sväng till Island

Jo, det är sant. Fast det fick bli ett besök till på Islandsbloggen.

Det här är en skönt ambitiös blogg, det märks att det ligger en journalist bakom. Innehållet är väl strukturerat, artiklarna arbetade och insatta. Här får man full koll på allt från vulkaner till politik och väder.

Här finns länkar samlade som en hjälp för förstagångsturisten. Hur växlar man pengar? Ska man göra det i Sverige eller på plats?

Buss på, klicka dig vidare dit. Du kan också njuta av bilder från Island. Kolla:








Jag tillhör en underlig skara (eh, om någon mer är som jag är vi en skara tycker jag) som faktiskt inte har varit så särskilt sugen på att åka till Island.

Förrän nu.

Jag har lärt mig lite mer om landet. Fascinerats av landskap som är så brutalt annorlunda mot Mälardalens vyer.

Sedan var det det där med att man "ska" rida islandshäst när man är på Island. Eller, många hästnördar gör det i alla fall. Jag blir livrädd bara vid tanken. Just nu vill jag bara rida på islandshästen Jupiter, en pålle jag med viss möda lärt känna och litar på.

Men, men, man ska aldrig säga aldrig. Det skulle vara kul att se The Outback of Island, kan det vara norra Island kanske?

Jag bad Anders Svensson som driver bloggen om tips för att hitta isländska hästbloggare. Han är helt uppenbart inte hästintresserad. :-) Men lovade att göra sitt bästa för att vaska fram tips.

Du kanske har ett tips?

Ja. Vi kanske ses på bloggen på Island ikväll. Jag skulle ha ridit, men kroknade fullständigt efter en hel dags regn. Igen. Juppe får samla krafter till på onsdag när det är lektion på Bäjeby. Wohoooo.

2 kommentarer:

  1. Första gången vi var till Island, då red vi 2 timmar på 4 dagar. Andra gången red vi lite mer ( bl.a. Hugrakkur!!!) Nästa gång kan jag tänka mig att rida hur mycket som helst, kanske en ren ridresa, med typ 8 timmar i sadeln varje dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå! Det kan gå så illa alltså - att man tar hästen med hem. :-) Mjo, man tuffar säkert till sig. Kanske. Kram!

      Radera