torsdag 16 augusti 2018

Juppe: Klöver och maskrosblad bäst i markarbetet


Markarbete är så viktigt för variationen, sa Juppe (mästrande).


En kan till exempel bli trött på gräs, även om det finns så oerhört många ljuvliga sorter.

Vips tar en med matten på lite markarbete och så dyker det upp:


Små söta klövrar.

Matte blir hysterisk när jag äter de där vit-rosa prylarna.

Sant. Gillar inte när Juppe äter vad jag misstänker är Alsikeklöver. Å andra sidan verkar han ju tåla dem. Han har tryckt i sig ansenliga mängder innan jag upptäckt det.


Hörde du joggaren? fnissade Juppe.

Pip, flås. Pip, flås.

Gillar att de låter, så man vet att de kommer.


Det är därför jag är bussig nog att ta dig på promenader så att du ska slippa pip, flås, pip, flås.




En gnutta kort tid för markarbete anmärkte Juppe tillbaks i hagen.

Där har hästar och mattar olika tidsuppfattning. Verkligen.


Ska du lämna mig här att svälta ihjäl?


Du ska veta att det inte bara är flugorna som tuggar på mig!


Nåja. Jag tror nog att du också kan gnafsa lite.




Jag har då aaaaaaaaldrig . . .


Det tog Juppe en tupplur på.

Han trivs när jag sitter på en sten och glor i hagen.

Då blir det en powernap under övervakning.



Och då jag kan jag sitta och titta på Juppes skimrande svans.


Otroligt att den håller sig så snygg. Jag kommer inte ihåg när vi tvättade den sist.


Jag är nöjd med att sommarbetet inte är för fläskigt.

Alla grabbar i hagen har hållit sig fina i hullet, och så blir det desto trevligare med "markarbete" också.


2 kommentarer:

  1. Själv hade jag sett att det blivit lite mer krut i betet ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår det för Londons del! Men du vet, lättfödda islandshästar mår nog bäst av lagom med mat. Även om somliga hästar inte håller med mig.

      Radera