fredag 24 augusti 2018

Min häst älskar tussilago - som är giftig


Det är inte bara Juppe som siktar in sig på de här bladen som dyker upp under sensommaren.

Som före detta trädgårdstok visste jag i vilka facebookforum jag kan få svar på vilken växt det är.


Något gnagde nämligen i mig. En osäkerhet.

Är det här en giftig växt?


Och jodå. Det samfälliga svaret från växtnördarna blev: tussilago.


Visst kan man ändå tro att växen fått sitt smeknamn hästhov av bladen?


Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, har en utmärkts lista över växter som är giftiga för betande djur. Både växter som inte bör finnas i hö/hösilage och växter som inte bör ätas färska.



Jag tror inte att Juppe (eller någon annan häst) far illa av att äta något enstaka blad.

Men - nu ska han inte få stå och trycka i sig av godsakerna. Växten kan nämligen ha påverkan på hästens lever, den innehåller ett gift.

Sorry snuppeluppen. Vissa glupska hästar känner inte alls på något slags instinktivt sätt vilka växter som är giftiga. De äter. 

2 kommentarer:

  1. Jag trodde tussilago var dom där gula blommorna som kommer i dikena om våren? �� Min häst äter vad som helst. Idag var han bubblig över hela kroppen så säkert ätit någpt olämpligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aspelut. Visst kommer blommorna på våren, sedan kommer bladen på sensommaren. Lurigt värre. Tror ärligt talat att Juppe skulle kunna smälla i sig vilken giftig planta som helst, bara han tyckte den var god.

      Radera