söndag 14 september 2014

Hon har klonat sig för MIN skull!

Min lilla mamma är på besök och hon hängde först med till Jula för att shoppa den här:

Häst-/kreatursax

Sedan åkte vi till stallet för att klippa en lucka i Juppes vinteroverall. Det gick bra! Hjälp så nervös jag var, men inte nog med att mamma och jag till det yttre är väldigt lika, vi har i princip identiska röster också.

När mamma stod och klappade Juppe och berömde honom för att han var duktig och hörde samma lall från mig med saxen sjönk huvudet ned och banne mig om den knäppa hästen i princip inte njöt av uppmärksamheten.

Han är nämligen oerhört röststyrd.


Klapp, klapp. "Vilken duuuuuuktig häst du är". "Och så fiiiiiiiiiin." Osv. Osv.


Har jag fel eller flörtar Juppe skamlöst med mamma som plåtar?
Klart han fick godis också efter varje omgång med saxen.


Saxen har en nackdel, den har ett fruktansvärt högt och envetet ljud. Däremot verkar den inte alls bli varm, och den var lätt att klippa med. Jag var så nervös för att nypa Juppe, men den var enkel att manövrera med en hand - med andra handen kunde jag sträcka ut Juppes skinn så att det blev slätt och lätt att klippa.

Mamma vågade till och med hålla upp Juppes framben så att jag kom åt att klippa lite bakom benet och mellan benen. Lite säreget blev det, men klippningen var en seger i alla fall!

Nästa gång jag ska klippa är jag tuffare, och jag vet att Juppe är cool. Vi slutade när alla var som lugnast och nöjdast. Jag hade behövt ta lite till men det sket vi i. Victory!

På med sadel, ut på ridbanan och mjuka upp. Jag och Juppe gnolade och visslade ikapp. Han var som en löskokt makaron med en gång och vi gick till ovalbanan. Juppe frustade hela tiden! :-)))))

Vi hade jättekul på ovalbanan med, jag testade att flytta Juppe i tölt sidlänges med hjälp av vikten. Det gick jättebra. Vi gjorde galoppfattningar. Juppe var på så gott humör att han improviserade lite vad det nu heter när man går på snedden och pålle lyfter bakbenen över varandra. Han ville jobba!

I hagen visade vi mamma lite hästyoga och sedan försvann Juppe visslande ned till kompisarna.






Vilken härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar