tisdag 28 januari 2014

Switch bort med pälslössen







Han är så galet rolig Juppe. Ikväll blev det mycket pyssel och lite longering och en gnutta lek.

Longeringen var fantastisk. Först tänkte jag rida, antingen på ridbanan eller i korallen med tak, men Juppe såg lite sliten och pömsig ut så jag tänkte om. Det blir mys istället.

Longeringen gick som en dans. Juppe var lugn och lyssnade jättebra på vad jag ville. Allt från skritt till trav och galopp gick fint. Helt otroligt.

Avbröt när det gick som bäst. Plockade fram cavalettibommar och kopplade loss Juppe från longeringslinan under tiden.

Bank, bank, kadonk! Lät det så fort jag släppt ner en bom och gått för att hämta nästa. Juppe är tvärsäker på att han kommer att få godis om han dunkar till bommen med hoven. Det funkar ju med bollen - så det måste gå så här också!

Blev lite orolig ett tag faktiskt när bommen med sockerbit längst ut ställde sig på högkant och Juppe liksom balanserade den med hoven. Phu, men det gick bra.

Såg till att snäppa fast longerlinan så snabbt jag kunde. Juppe försökte enträget att boxa runt bommarna med hovarna innan jag smackade på och till slut fick honom att förstå att jag ville att han skulle KLIVA över.

Med godis och applåder förstod han hjälpligt att bommar - de ska man inte bolla med. Där får man godis om man traskar över ordentligt.

Plockade bort bommarna när det gick som bäst och högg med mig ett spö istället. Det är det där med spansk ritt ....

Juppe blev pickad på bogen av spöet och fattade nada, han började gubbvicka på huvudet och muttra upprört. Idag gick det lite snabbare att få honom att lyfta på en hov med hjälp av en tåspets under karleden. Men fattade han?

Näej.

När jag ville få honom att yogastretcha mellan frambenen började det rycka i frambenen och sedan bestämde Juppe sig för att hon vill att jag ska BACKA. Ja, ja! Jag backar!

Hjälp. Tror jag har hållit på med för många tricks samtidigt. Nu är det dags att ta en paus tror jag.

Vi bolltrixade lite innan vi gick till stallet. Det gillar Juppe för han vet att det cashar in godis när han får in en träff. Det blir en bra avslutning tänkte jag, att slippa fundera på vad jag vill.

Väl i stallet så var vi båda på finfint humör. Jag mätte upp Switch och strök efter hela rygglinjen, från nacken till svansen på Juppe. Nu ska förhoppningsvis pälslössen försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar