måndag 27 januari 2014

Det är något visst med rödhåriga killar



Jihhaaaaaa pålle! Ge mig vad du kan av fart och fläkt, sa cowboykatten Roy.

Det blev inte mycket med det. Tror Juppe verkligen gillar kattens sällskap, han tittar så storögt på Roy när han får förbi. Om jag kopplar loss Juppe så gör han inte som de andra ungkillarna gör - går snabbt efter misse med något illvilligt i blicken. Juppe sänker mulen och tittar.

Så idag slängde jag upp Roy för en liten provsittning. Tror Juppe mest tänkte att det var någon sorts ny övning på gång. Vad ska vi hitta på nu?

Vad vi hittade på - jag tänkte gå ut på ridbanan med Juppe och jobba från backen och köra dressyr men det började blåsa så in i bängen att vi hoppade in i ridkorallen istället.

Det lät verkligen jättemysko i korallen, vinden som ven och snö som piskade mot taket. Riktigt spökljud.

Jag försökte vara som vanligt och gjorde övningar från backen och satt till sist upp. Det gick bra, Juppe stelnade till ibland men inte särskilt mycket. Ville inte utmana ödet dock utan nöjde mig med att skritta över tre cavalettibommar, varav två upphöjda.

Juppejätterolig stannade vid bommen och krafsade på den med hoven, han trodde han skulle få godis då. Han får ju godis när han gör så med en boll, så varför inte nu?

Host, vådan av management by godis och applåder. Låtsades som ingenting och smackade på pålle istället. Satt av och löslongerade honom över bommarna också. Juppe försökte tricket med att krafsa på en bom igen. :-)

Han fick mycket beröm när han verkligen gick över bommarna. När vi ökade till trav så vek Juppe av när det var dags att ta sig över bommarna. Vi bytte varv och Juppe klev över första bommen. När han fick massor av beröm då bestämde han sig för att ta resten av bommarna också med mycket ordentligt upplyfta fötter. Såg kul ut. Redig pôjk.

Avslutade med att testa om jag kunde få Juppe att lyfta på fötterna som en början till spansk ritt också. Juppe blev tydligt irriterad igen. Han förstod inte varför jag stod och pickade på hans bog. Jädrigt enerverande.

Funderade ett tag.

Pickade lite mer på bogen, samtidigt som jag stod på ett ben och fick in min lösa fot under karleden på Juppes framhov. Då lyfte han på benet. Godis och applåder.

Vi gjorde om proceduren ett par gånger. Får se om något fastnar, eller om jag helt enkelt bara får ta det som en balansövning.

Hur länge vi höll på? Max en halvtimme. Sedan var det skutt ut i snöovädret igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar