onsdag 21 augusti 2013

Hur skottränar man en häst?

Juppe log, jag log. Fyra hovar dansade hemåt, jag visslade i sadeln.

Vi hade varit jättebäst. Tills det sa pang låååångt borta i skogen. Då la Juppe i femman och jag hade slappnat av så att jag bara fick tag i hans man och inga tyglar.

Nu gjorde det inget för turen varade bara i 20 meter och sedan var Juppe framme vid favvostället att beta på - precis framför stalldörren.

Jag och Juppe red ensamma idag, jag gjorde som jag tänkt. Idag var det kondis som gällde. Tre stubbåkrar hägrade. Juppe var på bra humör och lugn som en filbunke när jag hämtade honom. Jag ledde honom en bit på vår asfalterade byväg så att vi kom bakom bonden Alfs lada.

Där - där sträckte fälten ut sig. Alf är snabb som rackarns och brukar plöja upp allt på en sekund. Det här hade han inte hunnit med ännu, mohahahahaha.

Juppe som kan vara lite försiktig var glad och framåt, han pinnade på bra längs en åker där vi först skulle undersöka om vi kunde rida längs ett dike. Det gick inte. Alf har tre centimeter sömsmån på sina åkrar.

Vi fortsatte att undersöka världen.

Galopp tänkte jag. Javisst sa Juppe, men vinglade som en fjortis på första fyllan över hela fältet. Vad i sjutton? Han satte fart åt än det ena och än det andra hållet. Jag hittade en fantastisk stil där jag stod i fältsits med rumpan rakt ut som en anka och med armarna ut som jag vet inte vad för att få en stabil vinkel på tyglarna.

Snygga händer lågt ned gick inte. Juppe bara undrade - vart ska vi, vart ska vi? Ett helt fält, vaddå? Hur styr man? Vart styr hon?

På andra fältet tvärs över vägen följde vi en gräsväg. Juppe blev mer och mer misstänksam och gick som en tennsoldat den sista biten. Eller som en mekanisk leksak som höll på att tappa uppdragningen.

Han gjorde som jag bad, vi gick till det läbbiga slutet av vägen och tittade ned mot ån för att se hur det såg ut. Sedan vände vi. Juppe valde sin snabbaste skritt. Som en nyuppdragen mekanisk leksak. När han fattat att jag inte tänkte lura honom och be honom göra om det hele slappnade han av och frustade.

Yes, och galoppvändorna gick ju bra bara de gick längs vägen med ett rakt snyggt dike att följa.

Juppe var riktigt svettig när han väl skrittats av och hamnat i stallet. Blev lite villrådig. Svampade av och drog med gummiskrapa. Tänkte ändå att det kändes så varmt ute att jag släppte ut honom. Det blev ingen fleece och ingen väntan i stallet på att bli torr.

Hoppas det var rätt beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar