söndag 5 maj 2019

Två snoppstenar (konkrement) bortplockade på Juppe

(Sniglar på snoppen?)

I dag var det tandisbesök i stallet.
Anna-Lena Hellqvist från VHIM installerade sig med sin utrustning och så fick alla bokade hästar sina tänder kollade.

Jag känner mig lugn när det gäller Juppes tänder, men säker kan man aldrig vara.
Jag bytte bett efter förra besöket av Anna-Lena och det var mycket spännande förstås att få reda på hur Juppes laner och munhåla såg ut.

Svar - ljusrosa och finfina.

Längst bak i munnen hade han fått lite skarpa kanter och där syntes också några nippriga små sår i slemhinnan bredvid kanterna.

Kanterna slipades.


Och under tiden Juppe hade det så här bra och fått tänderna fiffade så bad jag om en koll av Juppes snopp.

Valacker har lättare än hingstar att få snoppstenar, alltså ansamlingar av salter och guckelimuck som sätter sig bredvid urinrörets mynning.
Blir de för stora gör det ont förstås att kissa.
När hingstar erigerar penis så sprätter ofta snoppstenarna bort.

Juppe kör ju sitt "oj vad jag är kissnödig nu" när arbetsmängden börjar närma sig onödigt stor (i Juppes huvud). Anna-Lena hittade två snoppstenar på Juppe, men ska jag vara fullständigt ärligt tror jag inte att stenarna eller konkrementen som de också kallas är orsaken till vääääääldigt långa kisspauser. Där är det snarare latmasken. Tror jag.

Nu vet jag i alla fall att Juppe är kollad och att de snoppstenar som fanns är borttagna.


Visst ser de äckliga ut?
Som små sniglar ungefär.

De var ungefär som min tumnagel i storlek. Den ena var lite mindre.

2 kommentarer:

  1. Haha red en valack på ridskolan för många år sedan, han hade satt i system att när han hade ledsnat på arbetet gick han in på mitten och ställde sig och låtsades kissa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Hm. Kloka djur som vet att spara på sina energinivåer till mer spännande tillfällen.

      Radera