torsdag 20 september 2018

Yoga - testa min youtube-favorit

För mig som är lat funkar det absolut bäst när jag släpar mig iväg till ett yogapass lett av en lärare.

Den yogaform som funkar bäst för mig är yinyoga. Yinyoga är egentligen som en enda lång stretch.
Precis som med ridning är yogan också en upptäcksfärd i din egen kropp - om du är lyhörd. Ojdå, varför är jag så kort i vänster höftböjare?
Hm, vad har jag gjort med axlarna?

Den höst som jag hade yogakompis (yngsta dottern) som såg till att vi yogade en ynka gång i veckan blev jag så mjuk och härlig i kroppen som jag vet inte vad.

Nu har jag tagit nya tag igen. Den här gången framför datorn.

Eftersom man yogar på golvet ställer jag datorn i soffan, det blir lagom högt upp för att jag ska kunna tjuvkika på filmen under tiden jag jobbar. Som nybörjare måste man ju göra det, för att lära sig positionerna.

Här kommer min youtubefavvis Yogamala (Anna Germundsson) som berättar vad man måste ha redo inför ett pass.


Yogablock är ju löjligt dyra. Jag har upptäckt en affär som satsar på billiga block. Danska kedjan Flying Tiger som bland annat har butik i Västerås har ofta billiga sådana.

Fuska inte med kuddar, filtar och block. Det behövs för att pallra upp kroppen. Det ÄR ingen tävling, yoga ska bara göra lite ontskönt när det stretchar, det ska inte ge men för veckor framöver.

Det som bra med youtubefilmerna är att man kan välja hur länge man vill yoga. En sur och stressig dag kan man välja till exempel den här, som tar 20 minuter allt som allt.

20 minuter har alla tid med.


Ah.

Och så kan man välja den här nästa gång, ett pass som verkligen går igenom ryggen:


Jag gillar Yogamala för att hon inte är överhurtig. Hon erkänner när hon själv får kramp, berättar att hon också har svårt för en övning.

Variation är ju skönt tycker jag. Den här kör jag ganska ofta. Okej då. Inte tillräcklig ofta.

Om Yogamala rider islandshäst? Jajamensan!


Seså. Skutta ut på hennes kanal nu och hitta ditt favvopass.

Det braiga är att hon har både superkorta och längre pass. Allt efter humör och ork.

Lite yinyoga före läggdags gör underverk, det är verkligen ett sätt att komma ned i varv. Lite som en godnattsaga för kroppen. :-)

Vänta, vänta. Den här är bra också:


Här är en variant på godnattsaga:


Själv har jag precis hoppat på den här utmaningen:


Jag har bara hunnit med pass ett. Ha, ha. Jag hade lite svårt att hänga med i alla byten av positioner, men jag tänker slutföra utmaningen!

Återkommer om resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar