måndag 6 april 2015

HURRAAAAAAA!!!


Yes! Japp, japp, japp! Ge oss en transport - och vi går på den. Nemas problemas.

Wohooooo. osv. osv.

Ska anställa Michaela som min mentala coach, och Baldur som hennes assistent.

Jösses anådas. Jag och Juppe körde lite åsnestilen för oss själva med transporten. Två hovar på rampen = helt okej. Då är jag en duktig häst, bestämde Juppe.

Jag stod och gäspade och lockade med en höpåse. Juppe gäspade, frustade och tittade på mig med halvsänkta ögonlock. Ska vi sova här nu?

Det bara gick inte att få honom att gå en millimeter längre in på transporten. Inte var han rädd, han trodde helt enkelt att det är hans beslut om han ska gå på eller inte.

Sedan dök Michaela och Baldur upp. De hade tid med oss gudskelov. Baldur klev på, fick hö. Juppe gick på med två hovar på rampen.

Baldur backade av och gick på. Juppe tittade på duvorna som pickade på gårdsplanen.

Jag tog fram linan, drog den ett varv runt stången där inne i transporten. Flyttade mellanväggen åt sidan och så - två hovar på rampen.

Juppes special är att dansa vid sidan av rampen. Michaela band fast Baldur på ena sidan. Baldur tittade bekymrad på Juppe, så där bekymrat som bara Baldur kan. Där hade vi alltså en stoppkloss.

Jag agerade stoppkloss åt andra hållet och försökte dra och så smackade vi utav sjutton. Till slut gick det. Juppe gav upp och gick på.

När han väl gett upp så gick det lätt att backa och göra om proceduren bra många gånger.

Hurra!

Hoppas nu att det håller i sig till nästa gång vi ska ut och åka. Ska genast fira med att boka in oss på EIR:s gaedingakeppnitävling 2 maj. Tjohooooooo!

Jo, vi tränade också. Körde lite räkna skrittsteg, räkna travsteg och sisådär på ovalen. Fick in racergalopp när jag blev förbannad till slut. Då blev Juppe förbannad och så for vi iväg som en raket. :-) Ska nog bli bra det här till slut. :-)))

4 kommentarer:

  1. Ut och åk lite oftare så får han in rutinen :) den grå brukade springa på sidan av rampen och vara bedrövlig... nu senaste veckan har vi börjat att skicka på honom, grimskaftet över halsen och in med hästen :) men så åker han transport 3-4 ggr i veckan i snitt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu känns det helt ok att tänka tanken att åka! Förut har det tagit ett par timmar att få på honom :-( Då drar man sig. Finns ju massor av roliga saker vi vill åka på. :-)

      Radera
  2. Bra kämpat, och håller med evie! Och när kommer du till oss och tävlar??? Vi har ju en 1:a maj!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, varför ska ni envisas med att ha tävling 1 maj när jag ska tävla 2 maj i Björsbo. Rackarns! Akta dig du, snart kommer vi farande - jag lovar! :-)

      Radera