måndag 20 oktober 2014

Nugällerdetbaraattkommaihågallt

Det finns inte ord som beskriver hur slut i rutan jag var när vi kom hem igår. 60 mil med släp under en helg och intensiva kursdagar.

Stackars Juppe var svettig och stressad när han blev utsläppt på hemmaplan. Men snäll och lätthanterlig, som alltid. Han fick hö och klapp. Då hade vi klarat av ett längre totalstopp på E4 efter en trafikolycka och TJOCK dimma från Uppsala och hem ungefär. Vi kom tuffande i 20/30 km/h sista sträckan.

Vad lärde vi oss då?

Uj, att en reaktion ska komma NU, när vi ber om den. Inte om en kvart. Vi bytte varv och tempo och for runt som skållade troll inne på banan.

När det var dags för sista lektionen stod Juppe och blundade inne på banan, med nosen ned mot backen. Vakna Juppe, sa jag och pillade honom på halsen.

- Det är bra med en häst som kan slappna av, sa Toni. Sedan talar man om att nu ska vi jobba.

Det var väl där jag brast, tror jag. Toni tittade med faktiskt lite medlidsamma ögon på mig när vi skulle sätta fart igen.

- Hoppa av så värmer jag upp din häst.

Jopp, jopp. Juppe fick gå i precis så små volter som maestro visat oss på dag tvås första lektion. Perfekt sätt att få bakvagnen med, Jag fick peta med Juppes bakben med hjälp av spöet, ety han är en perfekt designad häst som tycker att han kan spara på krafterna tills dom behövs.

Han kom inte undan när Toni red. Jädrar i min lilla låda. Juppe såg så snygg ut under Toni att det är förbaskat synd att man inte får ta några bilder. Rena rama Nurejev.

Hade gärna velat ha bilder på mig och mina olater också, tycker det är lättare att komma ihåg vad man gjort dessutom när man har bilder. Men, men. Maestros ord är lag.

Sedan fick jag hoppa upp och TÖLTA. Jädrar vilken tölt. Ack salamanka.

- Känner du nu Bettina?!

Japp, det gjorde jag.

- Slut, sa Toni. Nu räcker det. Bra jobbat.

Och jag fattar, det är hit jag vill med uppvärmning och pyttesmå volter och KONTROLL ÖVER BENEN. Sidvärtesövningar och tempoväxlingar. En snabb, lydig och mjuk häst.

Jag ska verkligen försöka öva till nästa kurstillfälle i december. Den där tölten vill jag få till på egen hand med Juppe. Jag ska få till den.

Och det har varit nyttigt och roligt att titta på alla kurskompisar också. Unghästarna Argeisli och Fylkir gjorde lysande debut.


Fantastiska vandrarhemmet Ohlandersgården.
Vandrarhemsvärden hade satt bra sprutt på värmen i bondköket och i vår lilla kökskammare där vi sov. Livräddande skulle jag vilja påstå efter hela dagar utomhus.
Värdinnan kom strax efter sju och dukade fram frukost åt oss också. Himmelrike.


Bakugnen i köket. Maffig.


 Yngsta kursdeltagaren Einar. Och så Juppe i hagen bakom.
Mycket välordnat och fint med färdiga hagar och boxar som väntade på hästarna. Skönt mottagande.


Fin utsikt från fikabordet mot ridbanan . . .


Unghästarna dag ett.


Emma på lånehästen Argeisli.




Och Elisabet på sin Fylkir.
















Blocktryckt tapet uppdragen till rolig målning på lada. Jättekul idé och superbra sätt att få folk att hitta till vandrarhemmet. Vackert. 






Och Emma på Argeisli dag två.




Och så Juppe som gjort sig fin för ett av passen dag två.

Ska försöka sammanfatta övningarna vi gjorde också, så att vi kan öva ordentligt till december när vi träffar Toni igen. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar