tisdag 3 juni 2014

Spruttiluttlöslongering!

Regnrusk och elände. Och en kropp och en själ som börjar ta sikte på semestern lite för tidigt. Uj, så trögt att tvinga sig att röra på sig.

Det fick bli stallmys med löslongering i lilla ridhuset ikväll.

Det blev i alla fall minst 40 minuters hålligång. Jädrar vad Juppe är pigg. He, he. Jag lät honom inte komma undan med att bestämma tempo själv, det har jag i alla fall lärt mig av gurusara. En gång blev han riktigt, riktigt sur och sprakade loss i världens galopp.

Juppe låg ned i kurvorna och grusen rappade mot väggarna. Efter ett tag blev det lite jobbigt, men då tyckte jag att han skulle behålla galoppen. Och det tyckte jag andra gången han ville sakta ned också. Och tredje.

Sedan fick han vassego gå ned i trav och sedan i skritt. Då tror jag han fått ur sig det mesta spruttet.

Efter det var det bara trivsamt.

Vi körde många tempoväxlingar, och övade på det där med att byta varv (som inte betyder backa). Uj. Men jag märker att Juppe tänker, han står och funderar och funderar och rycker till när jag propsar på att han ska göra något annat än att backa.

Han vill göra rätt. Det är min snutteplutt det.

Som dessert trixade vi lite med bollen. Testade att kasta den på Juppe, boink. Han tittade lite stelt på mig, men när jag berömde för att han stod kvar så såg han jättenöjd ut. Körde det några gånger och så fick han sparka loss lite också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar