onsdag 24 juli 2019

Film: Träningstävling - bot mot fisridning?

Jag och Juppe fick skjuts med Jessica och Ess till en träningstävling hos Marie Carlsson i Veckholm utanför Enköping. 
Domare var Sebastian Norlander.

Foto: Sofia Thorén

Tävlingen var avslutningen på ett ridläger, men hugade utifrån fick också anmäla sig. 
Så det gjorde vi.


Skojigt upplägg. Skojiga människor.

Så här såg inbjudan ut:

"Jag ( Marie Carlsson ) tillsammans med domaren o instruktören Sebastian Norlander kommer att titta o bedöma er tävlingsprestation samt ge feedback på hur ni kan tänka inför o på tävling samt gå igenom vilka/vilken gren som passar bäst för bästa resultat.
Så här går det till :
Anmäl dig i vilka grenar/varv du tänkt.
Du får poäng/domarkommentarer.
Före o Efter tävlingen samlas vi för genomgång o feedback så att alla får så mkt hjälp som möjligt!"


Jag och Juppe körde på en töltgren + fyrgång.

Förmiddagen gick sådär.

På eftermiddagen fick jag pepp-hjälp dels av instruktörerna - men också av världens härligaste medtävlande. Vi skojade inför tävlingen att hellre köra så det ryker än att mesrida.

Lyssna på min medtävlare i filmen - hon får igång både mig och Juppe! :-)

Juppe är en bussig häst som aldrig gör något dumt - men han kan också bestämma sig för att det är onödigt att ta ut sig fullständigt.
Lite lagom bensprattel kan räcka. Där är vi inte överens.



Juppe försökte stanna för att bajsa, han slängde in vänstergaloppen som han aldrig annars vill ta - vi fick korrigera. När jag drev i traven sa han hähähä och testade lite galopphoppsasteg istället för att trycka på lite med bakbenen och bjuda på mer sväv.

Nåja. What the heck.

Jädrigt härlig och rolig dag med kul människor.
Lite bättre blir vi för varje gång vi stångas i tävlingslika sammanhang.
Jag sitter i alla fall inte bara och åker med längre bara för att det är tävling, även om jag sannerligen kan rida bättre.

På't igen.

Så här blev kommentaren:


Och även om det är en smula snälla poäng så är jag faktiskt glad. 
Glad för att jag äntligen segade mig över den där femman i poäng. Så jag ska inte överanalysera om domaren var väl bussig.

Nästa gång ska vi göra det bättre.

2 kommentarer:

  1. Det är så bra med träningstävlingar på det sättet, hade Sebastian till Åland på samma sätt ifjol och så bra extra träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suveränt på alla vis! Sebastian är ju så himla bra också, och snäll.

      Radera