fredag 16 januari 2015

Utmärkt DVD om massage av häst

Sitter i soffan och har dåligt samvete (vet att det inte är någon idé, har det ändå). Vinden mullrar i skorstenen och saker skramlar omkring ute i duggregnet.

Jag vill inte ge mig iväg till stallet på hala småvägar för att jobba med Juppe. Jag borde, men har bestämt mig för att låta bli. Hoppas på bättre väder i morgon.




Typisk bettinastrategi då: knarka dvd:er om hästträning och skötsel. Den här gången fastnade jag för Rörelse utan gränser med Marina Axelson-Callum, grundare och rektor på Axelson Animal Massage School.

Men nej, hela dvd:n handlar inte om massage. Den gör nedslag hos olika storheter inom hästträning och man får veta hur de personerna lägger upp träning och hur de tänker kring träning av hästar. Intressant!

Tommy Gustafsson på Täby galopp berättar om högpresterande galoppörer, forskaren Lars Roepstorff från SLU ger sin syn på massage och träning, tuffa fälttävlansryttarna Magnus Gällerdal och Anna Hassö och Tobias Grönberg berättar om sina hästar och hur de ser på deras kroppar och lynnen.

A-tränaren KG Svensson säger sitt och på ATG:s hästklinik i Täby får vi följa med klinikchefen Ingela Liwång i hennes jobb, hon samarbetar gärna med hovslagaren Rose Marie Clark.

Allt det är superintressant i sig. Som bonus får man följa med Marina när hon knådar igenom del för del på en häst, och dessutom visar hur man törs stretcha själv.

Slutsålt på vissa ställen, går att beställa från biblioteket på fjärrlån om inte annat och finns säkert på begagnatmarknaden om inte annat. Trots att dvd gjordes 2006 rekommenderar jag den starkt, tidlöst innehåll.

Fy ja. Har du dåligt samvete när du inte orkar/kan jobba med din häst? För mig gränsar det faktiskt nästan till ångest. Och okej, okej. Jag vet att Juppe har det bra på sin lösdrift, han får röra på sig hur mycket han och kompisarna vill. Men ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar