lördag 29 mars 2014

Göra eget fysiologiskt saltvatten



Allt som man köper på apotek eller hästshopar är dyrt, det är en naturlag.

Igår såg jag att Juppe hade geggiga ögon, jag tror och hoppas att det beror på att det varit extremt blåsigt under den gångna veckan.

Nu på morgonen gjorde jag fysiologisk saltvattenlösning - alltså ett kokt vatten med samma salthalt som våra tårar ungefär. Varför? Då svider inte vattnet, osaltat vatten kan faktiskt irritera ögonen och effekten blir motsatt.

Det är busenkelt. Jag tar en matsked salt utan jod, ungefär 15 gram till en halvliter vatten. Först kokar jag vattnet i min vattenkokare, häller saltet i en kanna, på med vattnet - rör om och låt svalna.

Jag häller upp i en sportflaska med pip för att jag tycker att det är praktiskt. Vattnet använder jag inte mer än under ett par dagar. Det är ju så enkelt att göra nytt.

Den här lösningen använder jag till mig själv också, jag har haft massor av bihåleinflammationer (sköljer alltså näsan) och ögoninflammationer (baddar med vattnet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar