torsdag 12 december 2013

Mycket bättre idag!

Sedär, idag hade ridbanan torkat upp såpass att vi kunde hålla till där jag och Juppesnupp.

Jag hade lite lätt sammanbitna tänder och var beredd på fajt. Taggad. Ska minsann visa vem som bestämmer - men på ett snällt sätt. Jajamensan. Här ska ingen hästslyngel komma och köra med mig. Nope. Det är jag som är pilot, så det så.

Juppe var jättesnäll och lyhörd. Jag kan inte påstå att halterna blev exakt där jag ville ha dom, men han lyssnade hundra gånger bättre än igår.

Vi jobbade med massor av tempoväxlingar. Från skritt upp i galopp och ner igen och trav. Jag gjorde min favvobadbollstrav som Juppe börjat vänja sig vid. När jag studsade och slängde med i Juppes stora kliv försökte jag att hålla ner tempot, alltså studsa långsammare. Det funkade!

Eller jag tror det i alla fall. Efter några varv lugnade takten ner sig och det blev en mer sansad takt att sitta ner i.

Men det där med samling. Vilket mysterium. Kyra Kyrklund sa att alla hästar har samling, men i olika grad. Där tror jag att vi har en mycket låg grad ...

Försökte lirka lite med tyglarna samtidigt som jag drev på, tänkte att det kanske får bakbenen att jobba lite mer. Nja. Vet inte jag.

Men vi hade roligt idag båda två! Vi var på strålande humör när vi klev av banan, bara en sådan sak. Och det är inte Juppe det är "fel" på, jag är för oerfaren som ryttare för att kunna guida honom. Där behöver jag hjälp. Och jag har sån tur att jag får hjälp, på lördag blir det lektion. :-)

Jag skulle verkligen vilja gnuggas i det där med att ge rätt hjälper. Tror jag rotar till det i onödan för min lagom tjocka häst.




2 kommentarer:

  1. Bra jobbat Bettina! Jag är säker på att du & Juppe är på god väg dit du vill! Kramar Emma & Sædís

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gullepluttar! Ni får krama varandra från mig!

      Radera