söndag 2 februari 2020

Du kan kalla mig Golem-Juppe!


BU!
Du kan kalla mig Golem-Juppe hädanefter.
Bäjeby Gård har nämligen fått sitt eget lermonster, precis som staden Prag hade i slutet av 1500-talet.


Var får du allt från? sa jag.


Ja, du var i Prag och berättade om den där killen som totade ihop en Golem av lera.

Jag totade ihop mig själv till ett lermonster.
Snart kommer jag att löpa amok och äta upp allt i min väg. Kanske dig också.


Men du, sa jag. Golem var ju inte något levande från start. Det var bara en lerhög som en rabbin skapade en konstgjord människa av.
Golemen fick tydligen namnet Josele.


Just, sa Juppe. Josele-Juppe.

Okej, okej. Jag kanske inte äter upp alla.
Jag bara torkar mig torr på alla som dyker upp i min väg.


Mjaha, sa jag.
Rabbinen lade en formel i Golems mun för att han skulle bli levande. Och tog ur formeln varje sabbat så att han skulle hålla sig lugn (alla gånger utom en, och då gick Golem bärsärk).


Går det lika bra om jag stoppar in en godisbit i hålet du har där fram på mulen då?
Håller du dig lugn och fin då?
Eller blir det tvärtom?

4 kommentarer:

  1. Japp. Stoppa in en godis där, det kommer att fungera. En stund. Men d är det värt. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha. Usch, stoppar ju in godisar där fram hela tiden.

      Radera
  2. ...inser pågående att transformering från guldgul haflinger med snövit man till jämngrått lermonster på långt när är klar! Det finns ytterligare några nivåer att uppnå =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååååå, det finns alltså fler nyanser av grått än vi kunnat ana!

      Radera