fredag 21 februari 2020

Hur fasen ska vi kunna samla oss?


Jag och Juppe har varit på dagskurs.
Vi nosade på det där med samling. Som ju inte har med nos och framdel att göra.

Jo. Ja.
Intellektuellt vet jag möjligtvis hur samling går till.
I praktiken känns det mer som här ovan.


Inne i mitt huvud ser jag hur Juppes fina bakben (som kan bli maffigare och mer musklade, men inte alls är så illa i dagsläget) liksom laddas som pistonger långt under magen.

Ett kraftpaket som ändå rör sig med lätthet.


Men utan tvång . . .


Samling; föra, bringa, skaffa tillsammans.
Samman, sammanföra, sammanbringa, sammanleta.

Ja, jag är svag för gammalsvenska.

Kurs är fina grejor. 
Jag är glad just nu för jag känner att flera polletter har trillat ned för mig som ryttare. 
Jag har blivit tydligare för Juppe.

Och så går en på kurs och får nya saker att tänka på.
Famla. Svamla. Klura kring.


Det jag inte har i mitt huvud är kvickheten.
Nä, jag menar inte att jag är dum (dummare än andra).
Jag menar kvick som i en kvick energi som kan smitta min springare och få honom att trippa ihop sin bakdel, packa framåt - och samla sig.


Ibland tänker jag att både jag och Juppe kommer att hinna gå i pension innan vi fattat en bråkdel av vad ridning går ut på.

Sedan tänker jag att det nog inte är så illa.
Vi kommer att ha fullt upp och vi kommer att ha roligt.


Glad målbild.


Sammanplocka.
Hopbringa.
Hopföra.
Uppbringa (alla sina krafter)
Fokusera.
Reda (sina tankar)
ta(ga) sig samman
Skärpa sig - samlas

Samling är ändå det sista steget i hästens utbildningsskala.
Takt, lösgjordhet, stöd, schvung, rakriktning och samling.

Klart det är svårt.

2 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt så lite man vet och så mycket man lära sig !

    SvaraRadera