onsdag 16 december 2020

Juppe Jontare: Vi ska dansa fram snön!

 

Lyssna på mig nu, sa Juppe.

Jag känner i varje hårstrå på min kropp att det här är helt rätt sätt att prata med vädergudarna.

Hädanefter kan du kalla mig Juppe Jontare.

Schamanernas schaman. Alla nåjders nåjd.

Jäpp.

Nu ska vi dansa!

Jag riktigt hör musiken inom mig.

Mä . . .

Nu tycker jag att du är tråkigt skeptisk, sa Juppe.

Upp och hoppa, ut i ridhuset och skaka loss.

Den mäktige Juppe Jontare känner hur han börjar få kontakt med snöflingorna.

Komsi koms lilla flinga.

Fram ska jag dig tvinga.

Så, nu känner jag att flingorna vill att du ska springa runt, runt, runt i ringar omkring mig.

Nä? sa jag (mesigt).

Tråkig attityd. Verkligen.

Det som är sååå roligt att springa runt i cirklar och jobba.

Jag har en känsla av att vi inte kommer att få någon snö i år.

Och det kommer att vara ditt fel.

Är du inte lite dramatisk nu Juppe?

Nix. Realist.

Okej. Det här hjälpte inte direkt.

Ingen fara. Jag har en ny idé för i morgon.

Här hittar du gårdagens försök:

Juppe: Jag har djup novemberdepp i december

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar