torsdag 23 november 2017

Simfötter - inte snösulor



Vi hade det himla trivsamt i dag på ridbanan jag och Juppe. Regnet tilltog, men vad gör det i trevligt sällskap.

För några dagar sedan var Juppe som Bambi på hal is. Ikväll hade både jag och Juppe behövt simfötter. Eller inte förresten, de hade väl smackat fast.

Juppe var lite nervig så det var bra sprutt på honom. Det var faktiskt inte så dumt. Vi blev liksom lite framåt spralliga av det. Juppe lyssnade på mig och höll sig inom min "ram" när jag var skärpt.

Vi gjorde slutor så det stod härliga till, jag viftade med spöet som svärd åt en imaginär motståndare och Juppe lufsade snällt åt rätt håll så att säga.

På tal om simfötter. Har ni sett hovarna på nyfödda föl?

De är sådana underverk. Den här fina bildserien togs när ett gotlandsruss fölade. Och hovslageri Marita Levon har lagt upp den här helt fantastiska bilden.

Fölputor heter simfötterna som fölen har på sig i fostersäcken för att deras skyddande värld inte ska punkteras.


Så här såg Juppe ut när jag berättade det.

Han tror inte på att han ska bli nanny.

Oooooo, snart är det dags att ultraljuda Tinnas mage. Vad är väl julafton mot det?

2 kommentarer:

  1. Ja, det här omväxlande vädret prövar nog ens tålamod... både vid bilkörande på mindre vägar (vet inte om jag alls ska åka till jobbet idag då det är så halt)... men också när man ska träna hästen. Vad kan man göra? Är det osäkert underlag eller kan man köra på? Det där med snöstyltor förr var en intressant fundering i förra inlägget... Om de hade nåt hemligt tips borde det ju ha läckt ut vid det här laget tycker man, nån olja eller annan behandling... Men det där med fölputor hade jag ingen aning om, fast jag tycker jag har sett så nyfödda föl, har inte alla såna eller kan de försvinna så snabbt? Det är klart, de stiger ju upp genast så man tittar kanske inte lika mycket på deras hovar som på det söta ovanför... :). Intressant! :) Ha en bra "adventstid" ;)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar ju säga att jag gillar väder. Men nu vill jag ha snö! Fölputor torkar in inom ett dygn. Det blir som små skinnflikar som fölet traskar av sig. Önskar fin adventstid till dig också!

      Radera