fredag 4 september 2015

Så många olika ansiktsutryck

Juppe är en häst med väldigt tydliga åsikter. När jag kommer så ropar jag heeeeejjjj till Juppe från parkeringen. När jag fått fatt på grimma och närmar mig hagen så står han och skrapar med hoven och vill UT! NU!


NU = inte ta fåniga kort för det tar tid.
Då blir jag sur.






Jag har alltså 15 sekunder på mig att fota lite.

Sedan är det dags att ÄTA. Och ja, jag har inte hjärta att säga att nu går vi direkt till stallet. Vi tar en ätartur nära ridbanan och stallet.

Juppe är fortfarande inte riktigt kontaktbar. Han glufsar. Rycker, sliter, tuggar. Slänger ett getöga mot mig och ser jag ut att närma mig ett: kom nu - så ökar han takten på tuggandet. Ibland tror jag att han ska sätta i halsen och dö.

Eftersom jag är en blöthjärtad typ så fortsätter ätandet i stallet. Så Juppe borde förstå att han inte kommer att dö av svält. Men det gör han inte.

Och hans minspel när han äter är så kul. Nu när han varit sjuk har jag upptäckt att han använder sig av lite "trekantiga" bekymrade ögon ibland. Det blir rynkigt runtomkring och så hänger yttre sidan av ögonlocken så att det blir trekantigt. Bekymrat.

Det mesta andra är jag van vid. Juppe är ju ingen supercool häst, utan lite på allerten och lite tittig så där. Så ryck uppåt och klotrunda ögon är normalläge - tycker jag. Blev fascinerad när jag läste om hästens smärtansikte, det är tydligen ett sätt att läsa av hur hästen mår. Jag är inte så bra att studera Juppes fejs, även om jag blivit bättre nu.

Jag förstår inte vad hans olika ansikten betyder. Men jag skulle gärna vilja veta mer.












 Här har han lite av bekymmerslooken. Kolla ögonen.









 Och lite bekymrat igen.
Enligt HästSveriges artikel kan det här uttrycket tyda på smärta.
Vilket naturligtvis genast får mig att tro att Juppes hela mun är perforerad av styngflugelarver.
Antagligen är det inte så. Har inte kommit mig för att kika än.
Juppe har en väldigt livlig mimik (helt olikt mig), och ibland tror jag att bekymret gäller om jag tänker föreslå något så otäckt som att börja jobba = SLUTA ÄTA!




 Styckmördarmin?










Vi fick i alla fall en trevlig promenad i kväll igen. Juppe gjorde bara en dubbel salkow en gång.
Då sa jag lite slött och ointresserat: näej.

Då sänkte han halsen och promenerade vidare.

Klart han fick beta.

Vill ni själva testa en dubbel salkow, kolla här. Ni som inte har hovar att glida runt på kan ta skrillor istället:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar