onsdag 16 september 2015

Nytt bandage och en spruta irap










I dag kom veterinären Eva från Hästkliniken Mälaren och bytte bandage på Juppes bakben. Jisses så många lager fluff.

Det tänkte Juppe också.

Jag blir rädd när jag ser Juppes sår men veterinären försäkrade att de såg jättebra ut. De har bara vätskat lite och det är ju normalt.

På med lager på lager på lager med fluff igen och i ett av de yttre skikten en gipsskena som gör att Juppe inte kan böja på benet där såret är. Nu ska det inte gå upp.

Juppe var en ängel - igen. Tittade godmodigt på veterinären och jo, faktiskt, jag tror han njöt av vår odelade uppmärksamhet. Berömmet när han stod still och berömmet när han tjänstvilligt satte bakbenet i backen igen, han trodde att det var läge att lyfta.

När det var klart var det dags för en spruta irap igen i bogen.

Gick finemang det med.

- Vissa hästar får man ge lugnande bara för att lägga om ett bandage, sa veterinären.

Jag och Juppe sträckte lite på oss.

Vi vet ju båda att han är världens bästa häst, men ändå.

Ingen veterinär som stiger in i stallet kommer undan med blotta förskräckelsen. Jag håller korsförhör mitt bland bandage och fluff och sprutor.

Har du någon erfarenhet av irap?

- Ja, oh ja. Det är många hästar som blir friska av det. Och det är ju ingen ny teknik, den har använts i tio år i Sverige.

- Jag har däremot ingen erfarenhet av irap och skador i bogen.

(Rackarns). Men det ska bli spännande att se om försäkringsbolagen till slut får de långtidsstudier som de vill ha och om en kroppsegen medicin accepteras ur deras synvinkel.

- Irap har ju den fördelen att den inte har biverkningar som kortison ibland kan ha. Och att den inte har någon karens.

Japp. Spännande som sagt. Önskar jag förstod mer av exakt hur irap funkar.

1 kommentar:

  1. Är verkligen ingen expert, men tycker såret ser jättefint ut! Hoppas han snart är återställd!!!

    Kram, Nina

    SvaraRadera