fredag 16 februari 2018

Ikväll red vi utan träns

Hon fejkar, kanske du tänker nu. Ridrädsla - och så drar hon av hästen tränset och rider med tyglarna som ett rep runt Juppes hals. Ingen styrenhet!

Så gör en inte om en är rädd.

Näej. Jag var inte rädd.

Det blev en så fin kväll igen på ridbanan. Allt var lugnt och tyst. Jag red barbacka och Juppe knatade på fint i både skritt, trav och tölt. Okej, några galoppsprång blev det också.

Sedan märkte jag att Juppe blev lite less.

Tänka, tänka, tänka. Hoppa av. Träna på att fickparkera Juppe vid pallen. Nehej. Det var inte roligt i kväll.

Tänka, tänka, tänka. Dra av tränset.

Hoppa upp från pallen. Juppe tog två steg fram när jag bad honom. Superförvirrad pålle.

Hoppade av.

Och så samma procedur igen. Nu knöt jag tyglarna som ett rep runt halsen på Juppe, tänkte att det blir en hjälp att visa vägen.

Nu kom vi i alla fall en långsida, svängde höger genom att dra ringen till höger och ge vikthjälp och skänkelhjälp. Borde vara tydligt? Juppe snurrade förvirrad runt.

Ha, ha. Roligt. Inte alls läskigt.

Vi gjorde några försök, sedan fick Juppe ledigt. Han var helt slut i rutan.




Det blev mycket att tänka på för en älskad häst.

Så fort jag får min efterlängtade lön ska jag köpa en riktig halsring till Juppe. En snygg, orange eller grön ska den vara förstås.

Har du något tips på någon bra?

4 kommentarer:

  1. vad roliga ni är! Härligt att hitta på saker, och helt enkelt ha roligt tillsammans.
    Kolla på taur.se, de har halsringar. Vet inte hur bra de är, men jag tycker de brukar sälja bra saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Ja, ibland är det så lätt att glömma det där med att bara hänga med varandra och ha kul. Å, ska kolla Taur. Har glömt att de finns.

      Radera