lördag 11 april 2020

Äventyrsbana för hästar med tips på stationer


Vissa stallkompisar är pyssligare än andra.
Den där Lisbeth ska man ta rygg på om man är ute efter lite kul övningar från backen för sin häst.

Jag tror att Lisbeth är natural horsemanship-inspirerad. 
Det spelar ingen roll vilken disciplin det är för mig, för allt är nyttigt och kul.


(Ess och Jessica testar disco-draperi)

Vi var ett gäng som samlades på långfredagen för att bygga hinderbana med läskigheter att ta sig igenom tillsammans med sin häst.

Disco-draperiet är mitt och Juppes bidrag. 



Ett draperi var väl inga större problem för en Juppesnupp.

Däremot det här.

Ouuähhhhh, äckligt! sa Juppe när han upptäckte att stela skumfyllda stänger liksom peeeetade på hans kropp när han skulle igenom det här hindret.

Detta krävde övertalning.

Lisbeth hade sytt färgglada tygöverdrag till varje skumpinne och fäst hela härligheten på två pinnar som gick att surra fast vid hinderstöd. Fiffigt.


Den tar på mig! sa Juppe.

Så lustigt att han reagerar på det här. I skogen bryter han sig ju fram som en bulldozer mellan grangrenar om det behövs. Å andra sidan vet han ju mycket väl vad en grangren är.

Dagens skräckupplevelse blev något helt annat:






 
En såpbubblemaskin!

Ve och fasa.
Såpbubblor i sig var väl möjligtvis okej, men en klarblå plastnalle som brummade från magen och som spottade ut bubblor. Aldrig! sa Juppe. Och jag menar det!

Om jag håller i då? sa jag.
Mja, sa Juppe. Hit men inte längre.


Ess: Ska jag svälja dom? Eller nallen?


Att hoppa upp på en förstärkt pall var ju inga problem.
Det här vill jag gärna göra om under lugnare omständigheter, tror nämligen att det här är superbra övning i att hålla koll på var tassarna är.

Dessutom hade vi ett tygdraperi och en vattengrav gjord av en presenning fasttejpad över fyra bommar lagda som en fyrkant.
Vattengraven var också märkligt underlig, tyckte Juppe. Han hoppar glatt över diken i det fria, men det här var ändå väldans mysko.

Den här underliga påsken kanske ni har mer tid över till pyssel än andra påskar?
Här är tips på fler roliga saker som Lisbeth hittat på:



Andra tips på prylar att öva på:
Lägg tomma aluminiumburkar i en vanlig plastpåse och knyt ihop. Det blir perfekt att dra efter hästen som en övning i läbbiga saker som låter bakifrån.

Har du tips att bidra med? Skriv gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar