lördag 12 oktober 2019

Vi knöt blusen för Sara Danius i dag


Juppe ringde från stallet. Ta med knytblus till mig också, sa han.

Klart jag gjorde.

Det var  inte helt lätt att hitta något som var tillräckligt långt för att det skulle bli en stilig rosett runt Juppes hals.


Det är tanken som räknas, sa Juppe.
Jag tycker det blev fint med matchande knytisar på dig och mig.


Man måste hedra så fria intellekt och så fina ledarston som Sara.

Utmärkta ledaregenskaper.

Integritet i massor.

Stort modeintresse.

Mod.

Mera mod.

Ännu mera mod.


Så synd att hon gått över regnbågsbron som det brukar heta, sa Juppe.

Bäst jag lägger in en länk till Wiki om Sara Danius, sa jag spakt.

Det är det minsta du kan göra, sa Juppe.


På tal om ledaregenskaper, sa Juppe. Så vet jag inte om du har några. Du är ärligt talat lite mesig.


Inget ont menat med det.

Jag hörde någon av grabbarna prata om att du är hård i huvudet. Envis, kort sagt.

Det är inget fel med att vara envis tycker jag.

Som tur är.

Fast jag tycker att du är mesig.


Men vad f-n, sa jag då. Det är väl en j-la skillnad på att vara snäll och vara mesig.

Även om saker och ting kan ta lite omvägar och kringelikrokar så brukar det väl bli ungefär som jag vill. Jag vill inte peka med hela hoven. Handen.


Jag tycker du ska vårda ditt språk, sa Juppe då.

Försök uppföra dig bara i dag är du snäll.


Va? sa jag då. VEM är det som är hård i huvudet?


Muttra, muttra, muttra ohörbara saker.

(TUR att man slipper höra allt!)


Jo, jo. Lite kritik så slår du till med storsläggan, sa Juppe.

Men jag gillar det!

Jag gillar att det finns motstånd. Fy så tråkigt det vore om du var en sån där matte som man kunde köra över med ångvält.

Som bara gav upp så fort man satte henne på fel sittben på volten (fnitter).


Nyss var jag ett mähä, sa jag. Bestäm dig nu.


Äh, ville bara hjälpa dig få upp pulsen lite. Ibland är du lite trögstartad.


Men jag tycker att du skött dig riktigt bra i dag.
Glöm inte hashtaggarna bara:
#knytblusförsara
#knytblus
och 
#backasaradanius

Och så kan du väl bjuda på bilden på den där härliga klänningen som matchar min grimma.

Visst sa jag. Kommer här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar