söndag 4 februari 2018

I dag fotades vi av Töltaren

Men för fanken. Jag var ju nervös i dag inför fotosessionen. Hur kan en vara det?

Och eftersom jag var nervös så tänkte jag såklart - hjäääääälp - tänk om Juppe blir nervös?

Jag var noga med att andas och rörde mig som en sengångare när jag hämtade Juppe. Han blev lurad tror jag, han frustade nöjt i stallet.

Jag dränkte hans man och svans i pälsglans i går, så i dag var det bara att kamma igenom och borsta lite. Vi småpratade över en rejäl tuss hö i stallet i väntan på Sofie Lahtinen Carlsson, alias Töltaren.

Här kan du se Sofies insta-konto och här hennes hemsida. Jag har dregglat över hennes bilder från olika islandshästtävlingar. När Vinkas matte berättade att hon fått en fotosession i present slog jag också till.



Jag tycker ju själv att det är otroligt kul att fota, det är också alltid vansinnigt roligt att se andra jobba och sedan få se resultatet.

Ja. Några bilder på mig och Juppe blir det ju inte än. Först ska Sofie välja och redigera. Ååååååå, spännande, spännande!

Det jag fick kika på i kamerans lilla visningsfönster såg jättefint ut.

Men så här såg det ut när Sofie tog sig an Vinka efter att Juppe och jag modellat färdigt.


Lustigt nog blev både jag och Juppe som vi varit på tävlingar. Fullständigt kolugna. Jag var så fokuserad på det jag gjorde att jag inte hade antydan till tanke på att vara rädd på Juppes rygg.

Vi galopperade både från och mot stallet på ovalen och i ovalens mitt. Vi hade kul!

Juppe badade i superlativ. "Vilken cool häst du har", sa Sofie. Jajamen, sa jag.


Vinka fick låna Ronyas hage för lite fartfyllda bilder och lite lugnare porträtt också, utan grimma eller huvudlag.






Vad håller ni på med? undrade Vinka.


Bara fotar lite, sa Sofie.




Är vi färdiga nu då? undrade Vinka.


Perfekt, håll sådär, sa Sofie som var suverän på att hantera både mattar och hästar.

Jag borde ta mig samman och köpa ett fotoredigeringsprogram.

Det jag leker med just nu är att fota med och utan blixt. Jag orkar aldrig redigera bilder i något gratisprogram, det finns ju massor av sådana. Men jag vill nog kosta på mig photoshop vad det lider.



?

Det är ju vansinnigt roligt att jag fick höra att Juppe är en så cool häst. Nej, jag är inte förvånad - han är en cool häst.

Mest roligt är det ju för att jag är inne i en sväng med ridrädsla. Rädslan har ju smittat, men i dag vägrade jag tänka så. Och si, då fanns inte den där.


Byta bakgrund? Okej, sa Vinka.




En av alla trevliga saker är att man prestigelöst kunde prata om hur man vill ha sina bilder med Sofie.

Alla har ju olika fotosmak. Jag älskar färg (det är inte riktigt inne just nu), så jag och Juppe stod mot ladugårdsväggen. Tror det blir jättefint mot hans fina fuxfärg. Och så hade jag på mig min fina fuxfärgade islandströja (utan att Juppe ens höjde på ett halvt ögonbryn).


Vinka och matte verkade också nöjda.




På spaning mot nya bakgrunder.








Ovalbanan?

Okej, sa Vinka.


Så här ser hon ut, trevliga och skickliga Sofie.


Lite kul var det att höra henne kvida att hon inte är van att bli fotad.




Det där har jag och Juppe släppt fullständigt.

Vi älskar kameror, det står vi för.

Knubbige Juppe vägrar skämmas för kaggen och jag, jag ser ut som jag gör och det accepterar jag.


En sista i hagen bara.






Och där sa jag hejdå till en cool fotograf.

Nu är det bara att vänta på resultatet. :-)

Blir du sugen på att fotas?
Priser hittar du på Sofies hemsida.
Gå in och kika, och nej, det är inte dyrt. Bilder är för evigt vet ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar