torsdag 10 maj 2018

Komperdell ballistic - en ridväst jag orkar ha på mig


Sedan jag druttade av Juppe och hamnade under honom har jag tänkt att jag måste skaffa mig en säkerhetsväst.

Hu så hemskt det har varit att prova västar. Jag är kort i rocken, ungefär 157 centimeter om en ska tro min egenmätning av mig själv på polisstationen nu när jag skulle skaffa pass.


Det är väl ungefär samma problem som när en ska skaffa den perfekta sadeln till en häst. Allt handlar om passform. Kort rygg, tuttar som måste få plats någonstans. Och så ändå ett bra skydd för ryggen.


Komperdell ballistic köpte jag på Glada hästen i spiltans kunddag (och fick vänta i typ tre, fyra månader på att Komperdell levererade den). Nu har jag sett att de finns i de flesta butiker.

Jag har västen i storlek small. Egentligen säger min rygglängd extra small, men då får inte resten av mig plats (pendlar mellan att väga 55-60 kilo). Priset i olika butiker verkar ligga på drygt 2 000 kronor just nu.

Fördelar:

Den är tunn och jag orkar ha den på mig. Sidopanelerna är ungefär en centimeter tjocka och ryggpanelen riktigt rejäl men ändå böjbar.

Den sitter skönt och med bra passform, tjejmodellen är sydd för att ge plats åt till exempel bröst.

Man ser inte så förfärligt mycket tjockare ut än man redan är.

Den ger mig en känsla av trygghet när jag rider i skog och mark. Jag slappnar av mer.

Det känns ungefär som vanligt att sitta i sadeln. Mina armar hamnar i samma läge som utan väst, med tjock väst känns det som om de petas ut.

Nackdelar:

Axlarna är helt oskyddade, där är det bara tyg.

Ryggpanelen är något lång på mig, ibland petar den i sadeln där bak. För mig gör inte det så mycket, då skjuter den upp lite i nacken men håller sig ändå på plats.

Den ger inte ett lika fullgott skydd som de tjockare västarna.

Här kan du läsa vad den österrikiska tillverkaren skriver om sin väst, där finns måttabell också:



4 kommentarer:

  1. Jag borde också skaffa en väst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig tog det ju bara drygt fem år att komma till skott . . . :-)

      Radera
  2. den är lite annorlunda i modellen än de västar som kom från först. dendär ser ju skön ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den också. Och inte så förfärligt varm att jag skulle avstå från den under sommaren (tror jag). Och hoppas att det är rätt tänkt att det främst är ryggen som ska skyddas.

      Radera