tisdag 8 maj 2018

Galopp utan skräck och nyfiffade hovar


Kan killar vara primadonnor?

Juppe fick besök av hovis i dag och jo - en Juppe gillar all uppmärksamhet.



Juppe myste runt och spanade in fiffiga hovhållarprylen.

En sån kan en väl ställa upp på, bara en får vila mulen på hovis böjda rygg (aj? blir trött i ländryggen bara av att titta på det här).




Det är Juppes överläpp som avslöjar honom. Den är trutig = han är på hästspa och har det bra.





Det var så himla varmt i dag så jag orkade faktiskt inte rida Juppe efter att han fått naglarna klippta och fått nya skor.

Jag slappade ett par timmar tills värmen lagt sig och sedan åkte jag till stallet.

En av alla saker jag älskar med Juppe är att han alltid möter upp i hagen med gott humör. Även om en redan dykt upp en gång.


Hej på dig du! sa Juppe.


Vad ska vi hitta på nu?

Äta gräs kanske?

Jodå, det blev så också. Men först fick vi sällis av Vinka på långa skogsturen.

Det blev en helt underbar tur i varm kvällssol.

Juppe och Vinka fräste iväg i galopp på flera sträckor, Juppe tog för sig så härligt i galoppen och riktigt grep tag om varje steg. Och jag var inte ett skvatt rädd. Jag bara njöt och var så lycklig, så lycklig.

Tölt och trav blev det en hel del av också. Det var först på slutet som jag märkte att Juppe blev trött.

Troligtvis skulle jag väl ha suttit kvar och pressat honom lite till för att öka hans kondis optimalt, men njä. Jag hoppade av någon kilometer före stallet och så gick vi i kvällssolen och filosoferade.

Vinka fräste vidare mot stallet.

Om Juppe fick äta två ton gräs?

Har påven . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar