måndag 30 september 2019

Jag vill avelsvisa Titania

(En av alla ambitiösa pållar på Strömsholm, med duktiga ryttare)

Titania från Bäjeby Gård är ju faktiskt bara fyllda ett.

Inte hindrar det mig från att smida storslagna planer.

I somras var jag och chefen iväg på avelsbedömning på Strömsholm.

Jag frågade på Sif Avels facebooksida om det var okej att komma och titta.
Hur ska man veta?

Det var okej.

Kanske var vi lite väl närgångna när vi tittade på exteriörbedömningarna i ridhuset. Men vi vet inte säkert. Allt var lite luddigt.

Det hade varit fantastiskt roligt att få höra vilka poäng varje häst fick och på vilka grunder. 
Det hade varit lärorikt!


I mitt arma huvud slåss jag redan med hela listor med för och emot att avelsvisa sin häst.

Vadå emot? kanske någon tänker.

Jo, då tänker jag på unga hästar som tränas hårt och som slutar tycka att det är roligt att hänga med människor. Säg inte att det inte har hänt, för det har det. Precis som människor kan gå in i väggen kan hästar tappa tron på sig själva och samarbetet med tvåbeningar.

Det kommer aldrig att hända Titania.
Självklart har jag redan också börjat göra upp listor med människor som jag skulle ge förtroendet att träna och rida för avelsvisning. Listan är rätt mager får jag medge.
Jag tror inte att jag vill visa henne själv.

Lugna ned mig?
Nej, det ligger inte för mig.

Om Titania kommer att vara tillräckligt "fin" för att visa?
Jo. Absolut.

Jag tänker också på någon avelsguru som sa att det är bra med en bredd på visningarna.
Egentligen skulle väl alla hästar visas. :-)

Fördel med visning då?
Först och främst tänker jag på Titania. Om hon någon gång ska säljas så är det till hennes fördel att vara visad och även till hennes fördel att vara välutbildad.

Om hon någon gång får ett föl eller flera är det en fördel för fölen om mamma är visad.

Om jag nu lutar mig tillbaks och väntar på att hon ska bli tillräckligt gammal?
Mjoaaaohooaa. Jag har ju inget val. Men under tiden kan jag ju läsa på så mycket som jag bara kan.


Tack vare den sammanställningen förstår jag mer om vad som anses vara ett "vackert huvud" och en "välrest hals". 

Jo, jo. Jag kommer nog att ha att göra ett par år till innan det är dags för Titania.
Bra det.

2 kommentarer:

  1. blivit klokare sedan 2019? brottas med samma dilemma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Titania fyller ju tre i år, om hon är skolmogen så kan hon ju börja sin utbildning i höst. Jag tänker att det minst är ett år bort innan jag fått en indikation om hur hon är som ridhäst och hur hennes gångarter är. Så läget är väl ungefär detsamma. Och det känns okej.

      Radera