lördag 17 augusti 2019

Träningsschema för Juppe och mig

Jag har tidigare fått hjälp av världens bästa Matilda med att lägga upp träningen för mig och Juppe.
Nu har jag fått coachning igen.

Har du chansen att be någon kunnig om råd - gör det.

Innan jag bokade tid med Matilda satte jag mig ned och försökte vara ärlig mot mig själv och Juppe. Jag kom fram till att vårt fokus bör ligga på det här:


Alltså: energin, noshelvetet och lydnaden.
På vårt pluskonto satte jag styrka och kondis.

I energi klumpar jag ihop framåtbjudning och jaäh, typ spänst.
Noshelvetet handlar om att Juppe och jag har svårt att få till det där med form. Och lydnaden, ja, den kan jag fixa själv. Den påverkar allt.


Här kommer då mitt och Matildas träningstänk för oss, och med betoning på för oss - just nu.

Det här funkar nog för hela hösten.

Grej att tänka på för mig under alla pass:
Skänkeln.

Inte trötta ut Juppe med ständiga små vispningar. Hellre en gång och det rejält (om han inte lyssnar).

Jag har en rumpa, den ska Juppe också lyssna på.

1. En lite slappare dag - cykla med Juppe och se till att han travar FORT.
(Svinkul tycker vi båda).
Det här är ett bra pass att lägga in efter en dag där Juppe har träningsvärk.

2. Töltpasset: Tänka på händerna, inga slokande tulpaner och halvhalter utförs UPPÅT.
Här ska tempot varieras. Saknas sprutt? Tölt - halt, tölt - halt, och spruttet kommer.

Går Juppe mot min hand, håll och driv. 

Från tölten, fatta galopp. Gärna vänster galopp, och ta ned till tölt igen.

Gör mjuka svängar för att mjukgöra.


3. Skrittpasset: Jobba gärna med att böja halsen åt båda hållen för att göra den mjuk.

Kom ihåg, händerna. Halvhalter görs uppåt.

Det här passet får gärna vara längre, minst en timme.

4. Övergångspasset: tänk tre steg i tölt/skritt. De andra gångarterna kan få lite fler steg på sig. :-)
Fokusera på bra fattningar och tempoväxlingar.
Juppe ska lyssna på mig. Inga krumelurer, kör på bara - rakt fram.

5. Travpasset (uppsuttet): Dressyrtänk. Skolor. Varva med lite galopp.

6. Vänstergaloppass (mest för min skull, Juppe har blivit mycket bättre i vänstergaloppen när t ex Matilda är pilot):
Trava med ej slokande händer som också ska vara stängda. Halvhalter.

7. Känna efter-pass: Tölta och få fram en dålig form, känn hur det känns. Rensa takten och känn efter hur det känns nu.


Träningspassen måste inte utföras i någon särskild ordning. Det går bra att välja fritt, men det är såklart fint om merparten av passen raskas av under en vecka.

Om jag redan fuskat?

Självklart.
Det här har faktiskt varit sommaren när jag unnat mig att fuska.
Har det regnat och blåst har jag ställt in turen till Juppe.

Med unna menar jag nog sänka axlarna.
Det känns inte som någon stor katastrof väntar om jag inte åker ut till Juppe.
Fusk i mina ögon är att åka ut till hästen fyra dagar i veckan. Minimum.

Har du någon plan för din och pållens träning?

Om ja - varför? Och vad är ditt långsiktiga mål?
Om nej - varför?

Och så undrar jag, visst borde väl även "skogsmulleridare" kunna ha mål?

Jag blir glad av att ha mål för då kan jag stämma av vad som går framåt i min ridning och vad som måste få extra fokus.

För min träning gäller att inte fuska utan genomföra minst två korta yogapass per vecka.
Jag måste hjälpa Juppe med vänstergaloppen, det här håller inte i längden.

2 kommentarer:

  1. Ojoj, älskar att lägga upp träningspass!!! Både långsiktiga och kortsiktiga, tänker faktiskt på att lägga upp tränings för hästen på samma sätt som för mig själv :D Mål satte jag ett övergripande när vi hade tagit hem Hugis från Island-sm-kval-poäng! ( som då var 6,50) men känns mer och mer avlägset ju mer jag lär mig , hahahah men försöker sätta rimliga delmål som vi ibland lyckas uppnå!! Kämpa på Bettina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga du! Ja precis, jag måste ha både kortsiktiga och långsiktiga mål. Mitt närmsta mål är att ta mig över 5.0 på tävling. Varför det är viktigast i hela världen? Ingen aning, men så är det. Och jooooo, jag tror visst att du o Hugis klarar att sega er över 6.50!

      Radera